Met TIMOCOM uitbreiden en exporteren
Meubelfabrikant Dodić bouwt eigen distributie uit tot zelfstandige transportafdeling
Sinds 2009 geeft TIMOCOM ook bedrijven uit de productie en handel toegang tot zijn systeem. Dat het toelaten van deze bedrijven als klant een stap in de goede richting was, blijkt wel uit het succesverhaal van de Servische klant Dodić doo. Met behulp van TIMOCOM exporteert de fabrikant van gestoffeerde meubels nu ook naar West-Europese landen en heeft een nieuwe afdeling opgezet: transportdiensten.
Lege ritten vermijden, vrachtoverschotten aanbieden en dienstverleners voor het transport van de eigen goederen vinden – klanten van TIMOCOM hebben minimaal een van deze wensen.
De Servische meubelfabrikant Dodić doo had al deze wensen toen het bedrijf zich in 2016 aansloot bij het TIMOCOM netwerk. Het in 2003 opgerichte familiebedrijf heeft een groot klantenbestand en verkoopt steeds meer gestoffeerde meubels die meermaals zijn bekroond. Het bedrijf bedient een steeds groter gebied en levert binnenkort in alle Balkanlanden.
Winstgevende terugritten en nieuwe markten veroveren dankzij TIMOCOM
Dodić doo heeft meteen in het begin in een eigen wagenpark geïnvesteerd om de meubels zelf te distribueren en zo de best mogelijke service aan de klant te bieden. Maar bij het bedrijf begon men zich al snel af te vragen of dit wel rendabel was omdat de vrachtwagens na de levering zonder lading weer terug naar de fabriek reden. Om trouw te blijven aan het eigen motto ging Dodić doo op zoek naar oplossingen om de capaciteit te optimaliseren en kwam daarbij uit bij de mogelijkheden die door het Duitse FreightTech-bedrijf TIMOCOM worden geboden.
Er werd al snel duidelijk dat de toepassingen van TIMOCOM ook oplossingen voor andere vraagstukken van de producent boden. Naast het vinden van retourladingen ziet het bedrijf de mogelijkheid om grondstoffen voor het maken van meubels en overschotten die de capaciteit van het eigen wagenpark overschrijden, door andere klanten te laten transporteren.
In 2016 tekent Dodić doo uiteindelijk een licentieovereenkomst voor het gebruik van het TIMOCOM systeem en wordt daarmee klant van een familiebedrijf dat dezelfde doelen voor ogen heeft: nabijheid bij de klant, kwaliteit van hoog niveau en optimalisering van werkprocessen.
“Een goed werkend systeem met gecontroleerde internationale klanten, een uitstekende gebruikersinterface en transporten tegen betaalbare prijzen”, zegt Igor Janjić en somt daarmee de indrukken van Dodić doo op. Hij vult aan: “Dat was het startschot voor ons als transportbedrijf en ook als leverancier van eigen goederen op de internationale markt.”
Met TIMOCOM heeft Dodić doo transporten als tweede afdeling opgezet
De samenwerking werpt al snel zijn vruchten af. Dodić doo heeft uit de 45.000 gecontroleerde klanten van TIMOCOM een eigen netwerk van dienstverleners opgebouwd en heeft het wagenpark vergroot. Het wagenpark bestaat inmiddels uit 12 voertuigen en bij de meubelfabrikant werken 15 van de 220 mensen uitsluitend voor de transportafdeling.
Het bedrijf produceert zijn meubels sinds kort in een 6.000 vierkante meter grote fabriek en kan daarmee nu ook exporteren naar enkele landen in West-Europa.
“We hebben ons parallel met TIMOCOM ontwikkeld”, vertelt directeur Bratislav Dodić. “We hebben onze terugritten geoptimaliseerd, hebben ons werkterrein uitgebreid naar de transportmarkt en hebben het aantal voertuigen verhoogd. En onze meubels worden nu niet alleen in de Balkanlanden, maar ook in Oostenrijk, Griekenland, Zwitserland, Italië, Roemenië en Polen verkocht.”
Conclusie
Het is de moed om te innoveren die beide bedrijven heeft samengebracht. “We gebruiken TIMOCOM elke dag”, zegt Igor Janjić en hij biedt via de toepassing Vrachten nog snel een transportopdracht aan voordat hij gaat genieten van een welverdiende vrije avond.