Geïntegreerde gps-tracker voor de transportlogistiek van de toekomst
Hoe bij het Duitse transportbedrijf Spedition Schwarz met één interface de kwaliteit van de dienstverlening sterk is gestegen
Hoe kunnen positiegegevens van de vrachtwagens bij kortlopende transportopdrachten automatisch naar het eigen TMS (transportmanagementsysteem) worden overgezet? Spedition Schwarz, een groot bedrijf dat lid is van ELVIS (een groep van internationale transportbedrijven) heeft deze vraag aan TimoCom, de aanbieder van het grootste transportplatform van Europa, voorgelegd. TimoCom ontwikkelde samen met de internationaal opererende IT-specialist Arvato Systems niet alleen de oplossing voor deze specifieke toepassing, maar ook voor de transportlogistiek, waar dit momenteel een groot probleem is. Het resultaat is een interface waarmee het mogelijk is op elk gewenst moment gps-gegevens van transportdienstverleners die een opdracht uitvoeren, op te vragen en te kunnen verwerken. Zo kan de kwaliteit van de dienstverlening en de klanttevredenheid bij transportopdrachten worden verhoogd.
Wat was de uitdaging?
Bij Spedition Schwarz wordt bij 80 procent van de 80.000 transportopdrachten die het bedrijf per jaar uitvoert, gebruik gemaakt van het eigen wagenpark van 250 vrachtwagens. Voor de overige 20 procent van de opdrachten met transportpartners wordt het TimoCom-platform gebruikt. Op drukke dagen zet het bedrijf voor tot 350 ritten per dag tot 100 extra opdrachtnemers in via het transportplatform om kortlopende opdrachten uit te voeren. De transportpartners gebruiken in tegenstelling tot de eigen vrachtwagenchauffeurs verschillende telematicaproviders en de gegevens worden zo in verschillende formaten aangeleverd. Het zou erg duur zijn en veel tijd kosten om al deze interfaces te integreren. Maar volgens Spedition Schwarz is deze informatie essentieel om transportopdrachten te kunnen bewaken:
“We willen de positiegegevens van de voertuigen van onze transportpartners net als die van onze eigen voertuigen in ons TMS integreren om ook de aankomsttijden van onze partners te kunnen berekenen. Het is namelijk uitermate belangrijk voor ons er op tijd achter de komen dat er afwijkingen zijn, want er kunnen dan eventueel nog tegenmaatregelen worden genomen. Als dat niet mogelijk is, kan de dreigende vertraging in ieder geval nog proactief aan de klant worden medegedeeld”, legt Oliver Ocker, procuratiehouder en keyaccountmanager van Spedition Schwarz, uit.
Wat was de oplossing?
De wens van Spedition Schwarz was de perfecte uitdaging voor Luise Thönnes en Philipp Schmidt, productmanagers bij TimoCom. Want TimoCom is al sinds de invoering van de trackingfunctie in 2013 een knooppunt voor positiegegevens van de voertuigen van platformgebruikers. Dit is mogelijk door meer dan 230 telematicaproviders te integreren. Maar hoe kan Spedition Schwarz de positiegegevens van transportpartners verder verwerken? Daarvoor heeft TimoCom een interface ontwikkeld en via deze interface kunnen andere systemen de gps-gegevens oproepen in een gestandaardiseerd formaat. In het kader hiervan werd ook de transportmanagementplug-in 'best4log-x' die door Spedition Schwarz wordt gebruikt, door Arvato Systems, de aanbieder van de oplossing, verder ontwikkeld. “Het is ons eerste doel de klant in de dagelijkse praktijk te ondersteunen. Met onze pilotpartner Spedition Schwarz en de IT-specialist Arvato Systems konden we de gewenste interface binnen een maand implementeren. Iedereen was heel open en alles liep op rolletjes,” aldus Luise Thönnes van TimoCom. Ook Arvato Systems ziet een grote meerwaarde in het implementeren van de nieuwe interface: “Dankzij de gps-interface naar TimoCom konden we het TMS voor Spedition Schwarz verder verbeteren en digitale workflows nog beter ondersteunen”, zegt Dirk Tiegler, keyaccountmanager bij Arvato Systems.
Wat is het voordeel?
“Eerst moeten we bij transportdienstverleners die andere systemen gebruiken dan wij, bellen om te vragen naar de status van de zending en daarna moesten alle gegevens handmatig in het TMS invoeren. Dat kostte heel veel tijd en de informatie was niet altijd 100 procent betrouwbaar”, laat Oliver Ocker weten. Daar is Philipp Schmidt het helemaal mee eens: “Zolang bij het uitwisselen van gegevens handmatige stappen nodig zijn, wordt het proces niet alleen duur, want tijdrovend, maar ook foutgevoelig.”
Spedition Schwarz ziet dankzij de gps-interface nu automatisch of een transportpartner te laat gaat komen en kan zo direct te klant hiervan op de hoogte brengen. Spedition Schwarz zet dagelijks tot 100 extra vrachtwagens van externe dienstverleners in via TimoCom en het bedrijf bespaart door de interface heel veel tijd. “Maar voor ons is het het belangrijkst dat het vertrouwen en de tevredenheid van onze klanten is gestegen”, zegt Ocker glunderend.
Conclusie: probleem van klant maakt weg vrij voor andere platformgebruikers
Voorwaarde om gebruik te kunnen maken van de interface, is de trackingoplossing TC eMap® die voor alle gebruikers van TimoCom gratis verkrijgbaar is. Ook kleine bedrijven kunnen hun concurrentiepositie hiermee verbeteren, bevestigt Oliver Ocker: “Het is bij TimoCom heel makkelijk om opdrachten vrij te geven voor tracking, maar het resultaat is werkelijk verbluffend! Als transportpartner oog ik daardoor meteen betrouwbaarder. Bovendien moeten we niet vergeten dat tracking vooral ook een middel is om het stelen van ladingen tegen te gaan.”
Er kunnen nu ook andere geïnteresseerde klanten gebruikmaken van de gps-interface naar TimoCom. “De interface is een soort universele stekker die heel snel en makkelijk in het eigen systeem kan worden gestoken”, legt Thönnes uit. Dat betekent voor de transportbranche dat er met de interface nu ook kortlopende transportopdrachten automatisch kunnen worden gevolgd. Dat helpt de opdrachtnemers, maar ook de opdrachtgevers van transportopdrachten weer meer transparantie, kwaliteit en veiligheid op de spotmarkt te bereiken.
Meer informatie over de telematica-interfaces bij TimoCom is te vinden op https://www.timocom.nl/Tracking/Voertuig-tracking.