21.06.2021

Ketchupeffect raakt Europese logistiek

Na blokkade van Suezkanaal: meer dan 1 miljoen vrachten wachten op vrachtwagens

Transportbarometer laat hoog vrachtvolume in Europa zien

Erkrath, 21-05-2021 – eerst corona, daarna brexit en vervolgens blokkade van Suezkanaal: de Europese logistieke sector is in een paar maanden tijd door verschillende oorzaken onder druk komen te staan. Het FreightTech-bedrijf maakte vandaag bekend dat meerdere achtereenvolgende dagen meer dan 1 miljoen vrachtopdrachten voor vervoer via vrachtwagens zijn verlopen en dringend moeten worden uitgevoerd. Het bedrijf verwacht dat de situatie de komende weken verder escaleert en raadt alle transportdienstverleners aan zich op korte termijn bij digitale vrachtbeurzen aan te sluiten.

Aanzienlijk vrachtoverschot in #Europa: het vrachtvolume in het #goederenvervoer over de weg is momenteel extreem hoog. Na de #blokkade van het Suezkanaal zijn er steeds meer #goederen die naar het achterland moeten worden vervoerd. Maar er is weinig laadruimte beschikbaar. Voor 1 miljoen #vrachten worden #transporteurs gezocht.

Druk op Europese goederenvervoer over de weg neemt toe

De internationale handel draait al maanden weer op volle toeren. Zo'n twee maanden geleden liep de 'Ever Given' in het Suezkanaal vast, wat voor een ketchupeffect heeft gezorgd dat nu pas merkbaar is in het verdere vervoer naar het achterland. Vooral in de binnenvaart en het spoorvervoer is er een enorm tekort aan middelen, waardoor er meer druk op het Europese goederenvervoer over de weg komt te staan. Files bij de laadperrons leiden nog steeds tot vertragingen. Daardoor ontstaan er meer lege ritten tot de volgende opdracht. Het enorme gebrek aan laadruimte zorgt vrijwel overal in de industrie en handel voor problemen.

 

“Het was duidelijk dat de enorme hoeveelheid goederen die vanwege de blokkade van het Suezkanaal nu in één keer bij Europese havens aankomt, niet op tijd kan worden getransporteerd. Want ook daarvoor was er maar beperkt laadruimte voor het verdere vervoer beschikbaar. We zagen deze ontwikkeling al aankomen en gaan ervan uit dat dit de komende weken voor steeds grotere problemen zal zorgen in de transportcapaciteit in Europa”, zegt Gunnar Gburek, de woordvoerder van TIMOCOM, over de situatie in het goederenvervoer over de weg. “We moeten nu alles in het werk stellen om lege ritten te voorkomen en alle beschikbare laadruimte ter beschikking te stellen om het hoge vrachtvolume weg te werken. Hier kunnen vrachtbeurzen helpen.”

 

De actuele situatie

De TIMOCOM transportbarometer liet in het eerste kwartaal van 2021 een stijging van 58 procent zien in vergelijking met de cijfers van een jaar eerder. In deze periode werden er in vergelijking met het eerste kwartaal van 2020 meer dan 10 miljoen meer vrachtaanbiedingen geplaatst. Vooral in Duitsland, Polen en Frankrijk nam het binnenlandse vervoer exponentieel toe, ook omdat het consumptiepatroon tijdens de pandemie is veranderd: in plaats van in vrijetijdsbesteding, reizen en andere diensten werd in consumptiegoeden, voornamelijk uit Overzeese gebieden, geïnvesteerd.  Momenteel laat de transportbarometer voor alle drie de kernmarkten dezelfde tendens zien: een aanzienlijk vrachtoverschot vergeleken met de beschikbare laadruimte.

Over TIMOCOM en de transportbarometer

Met de transportbarometer analyseert het FreightTech-bedrijf TIMOCOM sinds 2009 in 46 Europese landen de ontwikkeling in vraag en aanbod van transport op de vrachtbeurs die in het Smart Logistics System is geïntegreerd. Meer dan 135.000 internationale gebruikers genereren dagelijks tot 800.000 aanbiedingen van vracht- en laadruimte. Het systeem helpt de meer dan 45.000 klanten van TIMOCOM hun logistieke doelen slim, veilig en eenvoudig te bereiken.

Meer informatie over TIMOCOM vindt u op www.timocom.nl.

Persbericht downloaden
top