Zo minimaliseert het team van IBIS Backwaren risico's in de toeleveringsketen
De uitdaging voor IBIS Backwaren: tijdig betrouwbare en gecertificeerde transportpartners voor bakkerijproducten vinden – in heel Europa
Ordermanagement vormt een bijzondere uitdaging voor IBIS Backwaren, en dan vooral als het gaat om tijdige en betrouwbare sourcing van nieuwe logistieke partners. Deze zijn nodig om de eindproducten naar grote klanten en verkooppartners te transporteren. De logistieke partners moeten aantoonbaar de HACCP-regels naleven, in het ideale geval over een IFS-certificaat beschikken en duurzaam te werk gaan.
IBIS Backwaren is ervan overtuigd dat de kwaliteit van bepaalde bakspecialiteiten alleen kan worden gegarandeerd als ze in het land van herkomst worden geproduceerd. Immers, daar bestaat de meeste bakexpertise en beschikt men over de authentieke ingrediënten. Dit houdt echter in dat er telkens weer nieuwe, perfect aansluitende transportaanbieders moeten worden gevonden in heel Europa.
Andrea Schumm
commercieel manager bij IBIS Backwaren
Uitdaging
- Betrouwbare, nieuwe logistieke partners vinden, zoals expediteurs en vrachtvervoerders
- Partners moeten aantoonbaar HACCP-regels naleven en over certificaten beschikken
- Er moet een Europees netwerk van dienstverleners worden opgezet
Resultaten
- Snel gekwalificeerde en geverifieerde transportaanbieders vinden
- Toewijzing van jaarpakketten via de toepassingen voor 'Aanbestedingen'
- Compensatie van extra transportbehoeften tijdens seizoenspieken met de toepassing 'Transportopdrachten'
De oplossing van TIMOCOM: zelfstandig vrachten op korte termijn toewijzen, flexibiliteit verhogen en risico's in supply chain management minimaliseren
Ook vrachten op korte termijn konden we succesvol toewijzen via de toepassing 'Vrachten', de vrachtbeurs op de TIMOCOM-marktplaats. Bovendien heeft IBIS de vrachtvervoerders en expediteurs actief benaderd. Via de toepassing 'Laadruimte' kon de 'Entdecker-Bäcker' onmiddellijk geschikte aanbieders met vrije capaciteit vinden. Hierdoor was het bedrijf in staat om zelf de knelpunten op de transportmarkt op te vangen. Via deze aanpak wordt niet alleen het hoofd geboden aan de seizoenspieken, maar tegelijkertijd beschermt IBIS Backwaren zich tegen logistieke risico's in het supply chain management. Dit betekent dat het bedrijf logistiek gezien onafhankelijker en flexibeler is en zelfstandig kan reageren op knelpunten of toegenomen volumes. En dat alles zonder veel extra capaciteit vast te leggen. Een ruimere keuze aan geschikte partners in de toeleveringsketen leidt tot meer onafhankelijkheid op de transportmarkt en is een belangrijk onderdeel van een goed functionerend, proactief supply chain risk management.
Over IBIS Backwaren
De medewerkers van de IBIS-hoofdlocatie in Aken zetten jaarlijks maar liefst 42.000 ton bakkerijproducten, zoals brood en gebak, af naar heel Europa. Al sinds de oprichting in 1990 is het bedrijf nauw verbonden met Frankrijk en de Franse bakcultuur. Dit is dan ook de reden waarom de 'Entdecker-Bäcker' uit Aken onder andere een zeer populair assortiment Franse specialiteiten en delicatessen aanbieden, alle bereid met originele Franse bakingrediënten. Maar IBIS Backwaren biedt zijn klantenkring ook specialiteiten uit andere regio's van Europa. Voorbeelden hiervan zijn het biologische Finn Brød volgens origineel Scandinavisch recept en het Spaanse boerenbrood van IBIS. Vanuit de veelzijdige productielocaties, die even divers zijn als het IBIS-productassortiment, worden de bakwaren niet alleen door heel Duitsland, maar ook naar 17 Europese landen geleverd.