Essentiële veranderingen in de nieuwe cao van het beroepsgoederenvervoer
De besprekingen zijn er eindelijk door, de nieuwe Transport cao is aangekondigd. Per 2024 zullen er grote wijzigingen plaatsvinden in de cao voor het Beroepsgoederenvervoer en de verhuur van mobiele kranen.
In dit artikel worden de nieuwste veranderingen in transport en logistiek besproken. Dit geldt voor zowel de werknemer als de werkgever. Ontdek de belangrijkste updates en leer hoe deze de koers van de transportsector in Nederland zullen bepalen.
Dit artikel in 30 seconden:
- De nieuwe cao beroepsgoederenvervoer van 2024 belooft vernieuwing in de transportsector. Er komen hogere salarissen aan en verbeterde omstandigheden (zoals verblijfskosten en vernieuwde loonschalen).
- De collectieve arbeidsovereenkomst regelt o.a.
- Arbeidsvoorwaarden
- Functie-indeling/ inschaling (op de loonschaal)
- Loon en toeslag
- Werkuren
- Vakantiedagen
- Pensioenen
- Vergoedingen
- Veiligheidsvoorschriften.
- Belangrijke veranderingen in de cao 2024 zijn nieuwe loonschalen en arbeidsvoorwaarden. Dit is van invloed op zowel de werknemer, als de werkgever. Het loon gaat met 4% omhoog en stijgt in drie stappen tot 10%
- TLN wenst flexibele werkuren en een afschaffing van de wachtdag bij ziekte. Naar verwachting verhoogt dit de werktevredenheid. Ook krijgen werknemers de mogelijkheid om structureel overwerk te weigeren vanaf 50 uur per week
- Technologische integratie, zoals door TIMOCOM aangeboden, is cruciaal voor naleving van de nieuwe overeenkomst en optimaliseert logistieke processen
- De cao adresseert het chauffeurstekort door aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, welzijnsprogramma's en professionele groeimogelijkheden
- Cao-wijzigingen vereisen aanpassing van alle spelers in de transportmarkt. Er moet worden gefocust op flexibiliteit, technologie en strategieën tegen chauffeurstekort.
Deze wijzigingen sluiten aan bij bredere trends zoals:
1. Duurzaamheid
2. Internationale handelsdynamiek
Wat is de Collectieve Arbeidsovereenkomst Transport en Logistiek?
De cao beroepsgoederenvervoer, vaak aangeduid als de TLN-cao, is een collectieve arbeidsovereenkomst. De overeenkomst is afgesloten tussen TLN (Transport en Logistiek Nederland) en VVT (Vereniging Verticaal Transport) aan werkgeverszijde en CNV, FNV en De Unie aan werknemerszijde.
De cao regelt zaken als:
- Arbeidsvoorwaarden
- Functie-indeling/ inschaling (op de loonschaal)
- Loon en toeslag. Denk aan het standaardloon en toeslag op eventuele overuren
- Rust- en werktijden. Denk aan de vaststelling van de maximale werkuren per week
- Vakantiedagen, feestdagen en verlof
- Pensioenen
- Vergoedingen
- Veiligheidsvoorschriften
Het doel is om uniforme en eerlijke voorwaarden te creëren voor alle werknemers in de sector.
Nieuwe verblijfskosten 2024
Hier is een bijgewerkte tabel met extra informatie en een duidelijkere indeling:
Soort Rit | Vergoeding |
Eendaagse Ritten | |
- Minder dan 4 uur | Geen onbelaste vergoeding |
- Langer dan 4 uur | €0,75/uur (18:00-24:00) |
- Vertrek voor 14:00 | €3,44/uur |
- Vertrek na 14:00, >12 uur afwezig | +€14,34 |
Meerdaagse Ritten | |
- Eerste dag voor 17:00 | €1,51/uur (17:00-24:00), anders €3,44/uur |
- Tussentijdse dagen | €59,40 per dag |
- Laatste dag | €1,51/uur (18:00-24:00 en 24:00-06:00), Na 12:00 €3,44/uur |
Overstaan | €14,34 netto + €25,57 bruto per dag
|
Bron: TLN >
De invloed van de veranderingen binnen de cao Transport en Logistiek 2024
De collectieve arbeidsovereenkomst voor Transport en Logistiek in 2024 brengt grote veranderingen met zich mee. De belangrijkste wijzigingen zijn nieuwe loonschalen en arbeidsvoorwaarden. Dit beïnvloedt niet alleen de werknemer, maar ook de werkgever.
Het is van toepassing op de werknemer, omdat het hun inkomen en werkomstandigheden verandert. Op de werkgevers, daarentegen, is het ook van toepassing. Met name in verband met de kosten en in het beheer van hun personeel.
De nieuwe Cao Beroepsgoederenvervoer 2024
In het recente cao-overleg tussen Transport en Logistiek Nederland (TLN) en VVT op 8 december, werd een eindvoorstel gepresenteerd. Na een raadpleging onder FNV-leden op 19 december werd dit voorstel met een kleine meerderheid aangenomen. Dit leidde tot een nieuwe cao voor het Beroepsgoederenvervoer en mobiele kranenverhuur.
Er is nu overeenstemming bereikt over de nieuwe cao, die binnenkort in definitieve tekst zal worden omgezet. Deze tekst wordt ter algemeenverbindendverklaring voorgelegd aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Wat zijn de belangrijkste wijzigingen in het cao-akkoord?
Het eindbod van TLN en VVT voor de transport-cao kan als volgt worden samengevat:
Looptijd cao
- 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025.
Loonsverhogingen
- Per 1 januari 2024: 4% verhoging voor loon en toeslag.
- Per 1 juli 2024: 2% verhoging voor loon en toeslag.
- Per 1 januari 2025: 4% verhoging voor loon en toeslag.
Veranderingen in Loonschalen
- Loonschaal 'A' verdwijnt per 1 januari 2024.
- Trede 0 in loonschalen A tot en met H verdwijnt ook per 1 januari 2024.
Ziekteregeling
- Wachtdag bij ziekte vervalt vanaf 1 januari 2024.
Toeslagen
- Minimumkarakter voor toeslag op ééndaagse ritten.
Vakbondsverlof
- Vergoeding voor vakbondswerkzaamheden op zaterdag.
Voorwaarden voor oud KNV-bedrijven
- Aanpassing van de discount op lonen vanaf 1 januari 2024.
Jeugdloon
- Veranderingen in het jeugdloon voor gekwalificeerde jongeren vanaf 1 januari 2024.
Stagevergoeding
- Vastgesteld op €200 bruto per maand vanaf 2024.
Overwerk en Nachtrust
- Recht voor werknemers om overwerk boven 50 uur per week te weigeren.
- Specifieke regelingen voor nachtrust.
Modernisering van de cao
- Discussie over thema's zoals autonomie, cao-varianten, arbeidsvoorwaarden, duurzame inzetbaarheid en basisinkomen.
Deze samenvatting biedt een overzicht van de belangrijkste punten van het cao-akkoord. Voor meer gedetailleerde informatie, is het raadzaam de volledige tekst van het eindbod te raadplegen.
Loonschaal A 2024
Trede | Week | 4 weken | Maand | 100% | 130% | 150% |
A1 | 530,80 | 2.123,20 | 2.317,83 | 13,27 | 17,25 | 19,91 |
A2 | 536,49 | 2.145,96 | 2.332,66 | 13,41 | 17,43 | 20,12 |
A3 | 557,95 | 2.231,80 | 2.425,97 | 13,95 | 18,14 | 20,93 |
A4 | 580,27 | 2.321,08 | 2.523,01 | 14,51 | 18,86 | 21,77 |
A5 | 603,48 | 2.413,92 | 2.623,93 | 15,09 | 19,62 | 22,64 |
A6 | 627,62 | 2.510,48 | 2.728,89 | 15,69 | 20,40 | 23,54
|
Loonschaal B 2024
Trede | Week | 4 weken | Maand | 100% | 130% | 150% |
B1 | 543,07 | 2.172,28 | 2.361,27 | 13,58 | 17,65 | 20,37 |
B2 | 564,79 | 2.259,16 | 2.455,71 | 14,12 | 18,36 | 21,18 |
B3 | 587,38 | 2.349,52 | 2.553,93 | 14,68 | 19,08 | 22,02 |
B4 | 610,87 | 2.443,48 | 2.656,06 | 15,27 | 19,85 | 22,91 |
B5 | 635,30 | 2.541,20 | 2.762,28 | 15,88 | 20,64 | 23,82 |
B6 | 660,71 | 2.642,84 | 2.872,77 | 16,52 | 21,48 | 24,78
|
Loonschaal C 2024
Trede | Week | 4 weken | Maand | 100% | 130% | 150% |
C1 | 566,58 | 2.266,32 | 2.463,49 | 14,16 | 18,41 | 21,24 |
C2 | 589,24 | 2.356,96 | 2.562,02 | 14,73 | 19,15 | 22,10 |
C3 | 612,81 | 2.451,24 | 2.664,50 | 15,32 | 19,92 | 22,98 |
C4 | 637,32 | 2.549,28 | 2.771,07 | 15,93 | 20,71 | 23,90 |
C5 | 662,81 | 2.651,24 | 2.881,90 | 16,57 | 21,54 | 24,86 |
C6 | 689,32 | 2.757,28 | 2.997,16 | 17,23 | 22,40 | 25,85
|
Loonschaal D 2024
Trede | Week | 4 weken | Maand | 100% | 130% | 150% |
D1 | 603,21 | 2.412,84 | 2.622,76 | 15,08 | 19,60 | 22,62 |
D2 | 627,34 | 2.509,36 | 2.727,67 | 15,68 | 20,38 | 23,52 |
D3 | 652,43 | 2.609,72 | 2.836,77 | 16,31 | 21,20 | 24,47 |
D4 | 678,53 | 2.714,12 | 2.950,25 | 16,96 | 22,05 | 25,44 |
D5 | 705,67 | 2.822,68 | 3.068,25 | 17,64 | 22,93 | 26,46 |
D6 | 733,90 | 2.935,60 | 3.191,00 | 18,35 | 23,86 | 27,53
|
Loonschaal E 2024
Trede | Week | 4 weken | Maand | 100% | 130% | 150% |
E1 | 632,66 | 2.530,64 | 2.750,81 | 15,82 | 20,57 | 23,73 |
E2 | 657,97 | 2.631,88 | 2.860,85 | 16,45 | 21,39 | 24,68 |
E3 | 684,29 | 2.737,16 | 2.975,29 | 17,11 | 22,24 | 25,67 |
E4 | 711,66 | 2.846,64 | 3.094,30 | 17,79 | 23,13 | 26,69 |
E5 | 740,13 | 2.960,52 | 3.218,09 | 18,50 | 24,05 | 27,75 |
E6 | 769,74 | 3.078,96 | 3.346,83 | 19,24 | 25,01 | 28,86 |
E7 | 800,53 | 3.202,12 | 3.480,70 | 20,01 | 26,01 | 30,02
|
Loonschaal F 2024
Trede | Week | 4 weken | Maand | 100% | 130% | 150% |
F1 | 661,23 | 2.644,92 | 2.875,03 | 16,53 | 21,49 | 24,80 |
F2 | 687,68 | 2.750,72 | 2.990,03 | 17,19 | 22,35 | 25,79 |
F3 | 715,19 | 2.860,76 | 3.109,65 | 17,88 | 23,24 | 26,82 |
F4 | 743,80 | 2.975,20 | 3.233,40 | 18,60 | 24,18 | 27,90 |
F5 | 773,55 | 3.094,20 | 3.362,40 | 19,34 | 25,14 | 29,01 |
F6 | 804,49 | 3.217,96 | 3.497,92 | 20,11 | 26,14 | 30,17 |
F7 | 836,67 | 3.346,68 | 3.638,99 | 20,92 | 27,19 | 31,38 |
F8 | 870,14 | 3.480,56 | 3.786,72 | 21,75 | 28,28 | 32,63 |
Loonschaal G 2024
Trede | Week | 4 weken | Maand | 100% | 130% | 150% |
G1 | 698,54 | 2.794,16 | 3.037,25 | 17,46 | 22,70 | 26,19 |
G2 | 726,48 | 2.905,92 | 3.158,74 | 18,16 | 23,61 | 27,24 |
G3 | 755,54 | 3.022,16 | 3.284,09 | 18,89 | 24,55 | 28,34 |
G4 | 785,76 | 3.143,04 | 3.413,48 | 19,64 | 25,53 | 29,46 |
G5 | 817,19 | 3.268,76 | 3.547,15 | 20,43 | 26,56 | 30,65 |
G6 | 849,88 | 3.399,52 | 3.685,23 | 21,25 | 27,63 | 31,88 |
G7 | 883,87 | 3.535,48 | 3.828,01 | 22,10 | 28,73 | 33,15 |
G8 | 919,22 | 3.676,88 | 3.975,70 | 22,98 | 29,88 | 34,47 |
G9 | 955,99 | 3.823,96 | 4.128,63 | 23,90 | 31,07 | 35,85 |
Loonschaal H 2024
Trede | Week | 4 weken | Maand | 100% | 130% | 150% |
H1 | 735,98 | 2.943,92 | 3.200,04 | 18,40 | 23,92 | 27,60 |
H2 | 765,42 | 3.061,68 | 3.328,05 | 19,14 | 24,88 | 28,71 |
H3 | 796,04 | 3.184,16 | 3.461,18 | 19,90 | 25,87 | 29,85 |
H4 | 827,88 | 3.311,52 | 3.599,62 | 20,70 | 26,91 | 31,05 |
H5 | 860,99 | 3.443,96 | 3.743,58 | 21,52 | 27,98 | 32,28 |
H6 | 895,43 | 3.581,72 | 3.892,92 | 22,39 | 29,11 | 33,59 |
H7 | 931,25 | 3.725,00 | 4.048,75 | 23,28 | 30,26 | 34,92 |
H8 | 968,50 | 3.874,00 | 4.210,25 | 24,21 | 31,47 | 36,32 |
H9 | 1.007,24 | 4.028,96 | 4.378,54 | 25,18 | 32,74 | 37,77 |
H10 | 1.047,53 | 4.190,12 | 4.553,46 | 26,19 | 34,05 | 39,29 |
Voor de bron van deze tabellen, zie TLN.
Loonsverhogingen in Duitsland
Onlangs heeft de topman van de Duitse BGL (vergelijkbaar met de TLN) gezegd dat chauffeurs in de toekomst fors meer geld gaan verdienen. Hij zegt dat naar verwachting de salarissen zullen stijgen tot bedragen tussen de 5.000 en 7.000 euro.
De reden? In Duitsland gaan er jaarlijks 30.000 chauffeurs met pensioen, en maar de helft komt terug aan instroom. Er is momenteel al een tekort van 100.000 chauffeurs in Duitsland alleen. Volgens Engelhardt, de topman, zal dit alleen maar stijgen. En dat is niet alleen in Duitsland, maar in heel Europa.
Benieuwd naar het artikel over Dirk Engelhardt? Hier leest u meer over zijn uitspraken en verwachtingen.
Flexibele Arbeidsvoorwaarden
De nieuwe cao brengt een golf van flexibiliteit in werkuren en werkvoorwaarden. Meer flexibiliteit betekent vaak hogere werktevredenheid, wat cruciaal is in een sector met een hoog personeelsverloop.
Voorbeelden hiervan zijn:
- Variabele werkroosters
- De mogelijkheid tot thuiswerken voor bepaalde functies
Zulke veranderingen helpen bij het behouden van personeel. Een tevreden werknemer wisselt minder vaak van baan. Daarbij voelt hij of zij zich gewaardeerd. Dit verbetert de kwaliteit van hun dienstverlening, iets wat op zich de klanttevredenheid weer verhoogt. Win, win, win.
Daarom is dit cao-onderdeel belangrijk voor de werknemer. Het heeft een brede impact op bedrijfsvoering en klantrelaties.
Technologie en cao beroepsgoederenvervoer
Technologische integratie is essentieel voor de naleving van de nieuwe arbeidsovereenkomst. Digitale tools vereenvoudigen de monitoring en administratie. Ze helpen bij het naleven van bijgewerkte werkuren en rusttijden.
TIMOCOM biedt met zijn vrachtuitwisseling en voertuigtracking-applicaties directe oplossingen voor de uitdagingen van cao-wijzigingen. In de TIMOCOM Marktplaats vind je informatie voor verladers, expediteurs en vervoerders. Een gemakkelijke verzamelplaats bij het regelen van transportopdrachten over de weg.
De systemen focussen zich op het optimaliseren van de logistieke processen van de klanten. Dit bespaart tenslotte veel tijd. En tijdsbesparing, efficiëntie en handigheid helpen indirect met het welzijn van de werknemers. Net als de cao.
Strategieën tegen het Chauffeurstekort
In de (nieuwe) cao wordt er ook gesproken over maatregelen tegen het chauffeurstekort. Er worden voorwaarden vastgelegd die cruciaal zijn voor het aanpakken van het tekort in de transportsector.
Om dit tekort aan te pakken, zijn nieuwe wervings- en behoudstrategieën erg belangrijk:
- Het bieden van goede werkvoorwaarden (waaronder competitieve salarissen)
- Welzijnsprogramma's
- Kansen voor professionele groei.
Flexibele werkuren en carrièrekansen trekken nieuw talent aan en verhogen medewerkerstevredenheid en - loyaliteit. Zo blijven chauffeurs langer bij een bedrijf en bouwen transportbedrijven niet alleen aan een oplossing voor het huidige tekort, maar ook aan een stabielere personeelsbasis voor de toekomst.
Conclusie en toekomstperspectief
De wijzigingen in de cao voor Transport en Logistiek in 2024 brengen zowel kansen als uitdagingen met zich mee. Deze ontwikkelingen vereisen proactief handelen van alle spelers in de transportmarkt.
Het is essentieel om in te spelen op veranderingen zoals:
- flexibele werkvoorwaarden
- technologische integratie
- strategieën tegen het chauffeurstekort.
Daarnaast zijn de wijzigingen nauw verbonden met bredere trends in de sector, zoals de nadruk op duurzaamheid en de dynamiek van internationale handel. Door deze aspecten te omarmen, kunnen bedrijven zich niet alleen aanpassen aan de huidige veranderingen, maar ook toekomstbestendig worden.
Voor 2024 en daarna biedt de transportsector een landschap vol mogelijkheden voor groei, innovatie en duurzame ontwikkeling.
Veelgestelde vragen
Wat zijn de belangrijkste wijzigingen in de cao Transport en Logistiek voor 2024?
Er zijn een aantal belangrijke wijzigingen in de cao Transport en Logistiek voor 2024:
- Loonsverhogingen per 01-01-2024
- Verblijfskosten worden per 1 januari verhoogd
- De wachtdag uit artikel 16, lid 5 vervalt per 01-01-2024
- Werkgevers mogen per 01-01-2024 positief afwijken van de toeslag op ééndaagse ritten uit artikel 37, lid 1 van de cao.
Hoeveel loonsverhoging CAO Transport 2024?
Volgens het cao-akkoord gaat het loon per 1 januari 2024 met 4% omhoog. Daarna stijgt het in drie stappen tot 10%. Kijk voor meer informatie bij de loontabellen van TLN.
Hoeveel verblijfskostenvergoeding chauffeur?
Bij ritten langer dan 4 uur krijgt een chauffeur € 0,75 vergoeding per uur. Dit geldt voor de afwezigheidsduur van de standplaats. Kijk voor meer informatie bij deze tabellen van TLN.
Wat ziet de cao transport als jeugd?
Jeugdigen zijn niet in het bezit van het vakbekwaamheidsdiploma voor het besturen van een vrachtauto (CCV-B diploma of een daaraan gelijkgesteld diploma) en niet in het bezit van het bewijs van deskundigheid voor het bedienen van een mobiele kraan.
Wat is de maximale werktijd voor een chauffeur?
De maximale werkdag is 10 uur.
Tram Trinh Thanh
Marketing Manager Northern Europe