Koeltransporten in Europa: Partijgrootte 1 groeit
Consumenten houden van gemak. In de keuken nemen ze steeds vaker hun toevlucht tot gemaksproductenuit de vriezer. Volgens de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) worden per persoon per jaar in Nederland bijvoorbeeld meer dan 46 kilo diepvriesproductengeconsumeerd. Dat cijfer neemt elk jaar toe. "De wens naar eenvoudige en overtuigende voedingsoplossingen met een goede smaak en hoge kwaliteit is veruit de belangrijkste drijfveer voor de diepvriesmarkt," rapporteert de federatie.
De trend is duidelijk in heel Europa en wordt nog versterkt door de aanhoudende coronapandemie. Wie niet alleen werk en huishouden moet combineren, maar bijvoorbeeld de kinderen moet opvangen, vindt het gemakkelijker om toegang te hebben tot kant-en-klare diepvriesmaaltijden. Het veranderde consumentengedrag heeft zijn oorsprong lang voor de crisis en is vooral te danken aan de foodtrends en de honger van de consument naar nieuwe dingen.
Gemak of verse producten: De vraag is hoog, maar fluctueert sterk
De verschuiving naar diepvriespizza's, frieten enkant-en-klare maaltijden is een teken van veranderd consumentengedrag. Dit is niet zonder gevolgen voor de logistiek, want volgens de deskundigen uit de sector verandert de logistieke structuur. Bestellingen bij leveranciers zijn willekeuriger en minder constant, en worden steeds vaker bij retailers in batchgrootte 1 geplaatst.
Natalia Echevarry van de logistieke afdeling van de Spaanse groente- en fruitgroothandel Germans Barrideelt deze constatering: "De vraag is goed, maar grillig. Dagen van grote vraag worden gevolgd door dagen van zwakke vraag." Dit heeft echter niet te maken met de huidige, door corona veroorzaakte crisis, zegt ze in een interview met TIMOCOM, maar met de snel veranderende wensen van de klanten. "We vermoeden dat de consument steeds meer aangetrokken is tot afwisseling. De vraag naar exotische producten is echter nog steeds onstabiel, omdat het geen basisproducten betreft, zoals aardappelen. Vooral in tijden van corona speelt de prijs van bepaalde producten een belangrijke rol en is de vraag naar exotische groenten en fruit wat afgenomen." Maar de transportprijzen zijn nog steeds vrij laag, voegt ze eraan toe, want er is weinig import.
De prognose: 20 tot 30 procent meer koeltransport in Europa 2020
Huidige trends zoals superfood of veganistische voeding stellen extra eisen aan de ontwikkeling van de logistiek van verse levensmiddelen. Om de reputatie van algen, gojibessen of granaatappels als een vitaminerijk voedingswonder waar te maken, moeten ze binnen een temperatuurcorridor van 2-7 graden Celsius worden getransporteerd.
"We zien een gestage toename van het aantal koeltransporten in heel Europa", zegt David Moog, Product Manager bij de IT-dienstverlener TIMOCOM. Zo is het aantal vrachtaanbiedingen voor koeltransporten in de segmenten Frigo en Thermo op de vrachtbeurs van TIMOCOM met meer dan 60 procent gestegen tot 618.227 vrachtaanbiedingen in december 2019 in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar (375.085). In de afgelopen weken heeft de groeiende voorraadvorming bij de bevolking, "de vraag doen exploderen“. Volgens de schattingen van analisten wordt in de sector van het koeltransport waarschijnlijk een stijging van 20 tot 30 procent verwacht.
Een oplossing: Opnieuw definiëren van detoeleveringsketens
Onder de dienstverleners die TIMOCOM gebruikt voor de organisatie van hun gekoelde transporten bevinden zich de bedrijven die lid zijn van de thermologistieke vereniging Transfrigoroute Deutschland. Om de middelgrote structuur van het logistieke landschap in stand te houden en zo de prestaties van de transportbedrijven voortdurend te verbeteren, vertrouwt de vereniging op partnerschap en dialooggerichte samenwerking met alle betrokken partijen. Dit maakt het mogelijk om kortetermijn orderpieken op te vangen en tegelijkertijd lege ritten te vermijden. Dit is een bijzondere uitdaging voor het groeiende en tegelijkertijd gespecialiseerde gebied van temperatuurgecontroleerd vervoer.
IT-oplossingen zoals het TIMOCOM Smart Logistics System met een Europees netwerk van klanten leveren hieraan een belangrijke bijdrage. Ze zijn een instrument voor herbeoordeling van bestaande toeleveringsketens,die zowel onderhevig zijn aan een fluctuerende vraag als aan invloeden van buitenaf, zoals lockdowns, en die een grotere mate van flexibiliteit op alle gebieden vereisen.
Lees hier meer over dit onderwerp:
Logistiek Vandaag "Versheidslogistiek: consumentengedrag brengt nieuwe uitdagingen met zich mee"