Efficiënt leveranciersmanagement voor succesvolle logistiek
Dit is waarom vrachtbeurzen niet mogen ontbreken in het leveranciersmanagement
Waarom is leveranciersmanagement belangrijk? In de geglobaliseerde en dynamische zakenwereld van vandaag vraagt vrijwel niemand zich dat nog af. Leveringsknelpunten, stijgende transportkosten en onvoorspelbare marktomstandigheden vereisen flexibele en betrouwbare oplossingen. Leveranciersmanagement vormt de basis voor een stabiele en responsieve toeleveringsketen voor productie- en handelsbedrijven.
In dit artikel leggen we uit hoe goed gestructureerd Supplier Relationship Management (SRM) bedrijven in staat stelt om:
- de relaties met leveranciers te optimaliseren;
- de kosten te verlagen;
- een hoge kwaliteit garanderen.
Daarnaast leggen we uit welke belangrijke taken een vrachtbeurs op zich neemt in het leveranciersmanagementproces om de veerkracht van de toeleveringsketen te vergroten.
Geen files, geen leveringsknelpunten en geen tekort aan vervoerders. In plaats daarvan evenwichtige laadruimtecapaciteiten en een transparant logistiek proces waarin de goederen veilig en zonder wachttijden hun bestemming bereiken. "Een wereld zonder logistieke uitdagingen" lijkt vanuit het perspectief van vandaag nog ver weg. Maar voor TIMOCOM is dit een visie waar we elke dag opnieuw aan werken.
Bent u van plan de IAA 2024 te bezoeken? Kom dan in hal 13 op stand C30 bij ons langs voor een gesprek over logistieke vraagstukken en digitale oplossingen. Maak nu een afspraak en verzeker u van een gratis IAA-toegangskaart!
*Let op. Onderstaande link verwijst u naar een Duitse website.
Wat is leveranciersmanagement (definitie)?
Leveranciersmanagement is een proces waarin de relaties met leveranciers systematisch worden georganiseerd vanuit het perspectief van een bedrijf. Dit proces omvat alle maatregelen die zijn gericht op het optimaliseren van de samenwerking met leveranciers, het verminderen van risico's, het verhogen van de kwaliteit en het bewaken van de kosten.
De doelstellingen van leveranciersmanagement zijn dan ook:
Kwaliteitsborging van de producten en diensten volgens gestandaardiseerde criteria.
Betrouwbaarheid, zodat productieonderbrekingen worden voorkomen.
Kostenefficiëntie met betrekking tot de inkoopkosten en leveranciersprestaties.
Risico's minimaliseren, zodat de afhankelijkheid van bepaalde leveranciers niet te groot wordt.
Flexibiliteit van de toeleveringsketen in stand houden om te kunnen reageren op veranderingen.
Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen strategisch en operationeel leveranciersmanagement. Het strategische aspect richt zich op langetermijnplanning in het kader van de doelstellingen van het bedrijf, terwijl het operationele aspect betrekking heeft op de dagelijkse gang van zaken en een soepele bedrijfsvoering.
Strategisch leveranciersmanagement – de belangrijkste componenten:
- Selectie van leveranciers
- Evaluatie van leveranciers
- Risico-, contract- en kostenbeheer
- Strategische behoefteplanning en marktanalyses
Operationeel leveranciersmanagement – de belangrijkste componenten:
- Orderverwerking
- Communicatie met leveranciers
- Monitoring van leveringen
- Factuur- en betalingsverwerking
- Voorraadbeheer
- Logistieke coördinatie
Wat is een leverancier?
In de context van leveranciersmanagement zijn leveranciers alle bedrijven waarvan de prestaties een effect hebben op de toeleveringsketen van de klant. Zij leveren goederen, services en andere resources die nodig zijn voor de productie of het verlenen van de dienst. Daardoor oefenen ze invloed uit op de kwaliteit, kosten en efficiëntie.
Leveranciers kunnen bijvoorbeeld leveranciers van grondstoffen (bijv. metaal) zijn, leveranciers van onderdelen (bijv. componenten), leveranciers van eindproducten, maar ook dienstverleners (bijv. transporteurs).
Uitdagingen in het leveranciersmanagementproces
Leveranciersmanagement is een interdisciplinair proces. Er is samenwerking nodig van verschillende afdelingen in het bedrijf, die hun expertise moeten inbrengen om een betrouwbare en efficiënte leveranciersrelatie op te bouwen. Zo kunnen bijvoorbeeld afdelingen als Inkoop (bijv. selectie van leveranciers, contracten), Kwaliteitsmanagement (bijv. leveranciersaudits), Logistiek (bijv. transportbeheer, voorraadbeheer), Boekhouding (bijv. factuurcontrole) of IT (bijv. systeemimplementaties) medeverantwoordelijk zijn.
Als gevolg hiervan zijn ook de uitdagingen in het leveranciersmanagementproces divers:
Complexiteit van de toeleveringsketen: leveranciersmanagement is ingewikkeld en tijdrovend. Alles moet op elkaar worden afgestemd. Gebeurt dit niet, dan kunnen er bijvoorbeeld hoge opslagkosten ontstaan of in het ergste geval kan de productie stil komen te liggen. Ook uiteenlopende processen en communicatiekanalen bemoeilijken de samenwerking met leveranciers.
Kostenbeheersing: bedrijven moeten een balans vinden tussen kostenefficiëntie en kwaliteit. Eenvoudig gezegd: alles draait om de juiste prijs-prestatieverhouding. Ogenschijnlijk goedkope leveranciers zijn op het eerste gezicht aantrekkelijk, maar inferieure producten of vertragingen kunnen tot gevolg hebben dat u van een koude kermis thuiskomt. Daarom is het belangrijk om altijd op de totale kosten als geheel te letten en niet alleen naar de directe inkoopprijzen te kijken.
Transparantie: gebrek aan transparantie in de toeleveringsketen leidt tot aanzienlijke problemen bij het traceren en evalueren van leveranciers. Zonder voldoende informatie is het moeilijk om weloverwogen beslissingen te nemen. Bovendien wordt het hierdoor lastiger om risico’s tijdig te onderkennen.
Flexibiliteit: kortetermijnveranderingen in vraag en aanbod of andere onvoorziene gebeurtenissen zoals natuurrampen hebben een grote impact op het functioneren van de toeleveringsketen. Enerzijds moet ervoor worden gezorgd dat het mogelijk is om over te schakelen naar alternatieve leveranciers en dat leveringshoeveelheden kunnen worden aangepast. Anderzijds moet er een omgeving worden gecreëerd waarin snelle en efficiënte beslissingen kunnen worden genomen.
Hoe implementeer ik leveranciersmanagement?
In het algemeen is het belangrijk om voor een gestructureerde aanpak te kiezen en alle belanghebbenden in een vroeg stadium aan boord te krijgen. De belangrijkste stappen zijn:
1. Behoefteanalyse en doelstelling
Wat zijn de specifieke behoeften en welke problemen moeten worden opgelost?
Welke meetbare doelen (bijv. kostenreductie, kwaliteitsverbetering) moeten worden bereikt?
2. Projectteam samenstellen
Welke afdelingen moeten zijn vertegenwoordigd in het projectteam?
Welke rollen zijn nodig?
3. Analyse van de huidige toeleveringsketen
Wat zijn de sterke en zwakke punten van de toeleveringsketen?
Hoe worden de huidige prestaties van de leveranciers beoordeeld?
4. Selectie en evaluatie van leveranciers
Welke criteria zijn doorslaggevend bij de selectie en evaluatie van onze leveranciers?
Hoe is het selectieproces voor nieuwe leveranciers georganiseerd?
5. Implementatie van tools
Welk SRM-systeem voldoet aan de bestaande vereisten?
Hoe verloopt de integratie in een bestaand ERP-systeem?
Zijn er andere tools die het leveranciersmanagement efficiënter maken?
6. Procesontwerp en -optimalisatie
Welke processen moeten worden gedefinieerd?
Hoe worden knelpunten en inefficiënte processen geïdentificeerd?
7. Risicobeheer
Welke risico's bestaan er in de toeleveringsketen en hoe moeten de mogelijke gevolgen worden ingeschat?
Moeten er noodplannen worden opgesteld?
Zijn er mogelijkheden om de risico's te minimaliseren?
Tools voor het proces: Supplier Relationship Management efficiënt organiseren
Er kunnen verschillende tools worden gebruikt om de diverse uitdagingen het hoofd te bieden. Een selectie:
Supplier Relationship Management (SRM)-software:
Beheren en optimaliseren van relaties met leveranciers
Enterprise Resource Planning (ERP)-systeem:
Integratie en beheer van alle bedrijfsprocessen in één centraal systeem
Transportmanagementsystemen (TMS):
Planning, uitvoering en optimalisatie van goederenbewegingen
E-procurement platforms:
Automatisering en beheer van het inkoopproces
Open vrachtbeurs:
Bemiddeling van transportorders tussen verladers en transportbedrijven
Gesloten vrachtbeurs:
Plaatsing van transportopdrachten voor een zelfgekozen groep vertrouwde transportbedrijven
Data Analytics- en Business Intelligence (BI)-tools:
Analyse en interpretatie van grote hoeveelheden gegevens ter ondersteuning van de besluitvorming
Kwaliteitsmanagementsystemen (QMS):
Kwaliteitsborging van producten en processen
Deze tools helpen om de complexiteit van de toeleveringsketen te verminderen, de kosten te beheersen, de transparantie te vergroten en de flexibiliteit en aanpasbaarheid van leveranciersrelaties te verbeteren. Nuttige tips kunt u vinden in ons artikel: Zo vindt u het juiste TMS- of ERP-systeem.
De rol van een vrachtbeurs in het leveranciersmanagement
Vrachtbeurzen spelen een cruciale rol in het leveranciersmanagement. Dit geldt met name op het gebied van logistiek en transport. Vrachtbeurzen brengen in de vorm van een digitale marktplaats bedrijven uit de productie en handel samen met transportbedrijven. Een dergelijke marktplaats, zoals de TIMOCOM Road Freight Marketplace, helpt u de uitdagingen van het leveranciersmanagement te overwinnen.
Vrachtbeurzen zorgen voor minder complexiteit door een centraal platform te bieden voor snelle en efficiënte toewijzing van transportopdrachten, wat de administratie vereenvoudigt en processen harmoniseert. Op dezelfde manier maken ze transparante prijzen en concurrerende transportoplossingen mogelijk, die helpen om de totale kosten te optimaliseren door betrouwbaardere leveringen.
Bovendien bevat het transportnetwerk van een vrachtbeurs veel belangrijke informatie over transportdienstverleners, wat de transparantie ten goede komt. Geïntegreerde technologieën, zoals het live volgen van zendingen en interfaces met het ERP-systeem, leveren een extra bijdrage aan betere processen.
De spotmarkt staat vooral bekend om zijn flexibiliteit. Vrachtbeurzen maken snelle toegang tot verschillende transportaanbieders mogelijk, maken het gemakkelijker om over te schakelen naar alternatieve leveranciers en ondersteunen het aanpassen van leveringshoeveelheden. Gesloten vrachtbeurzen bieden extra veiligheid, vereenvoudigde communicatie en snelle besluitvorming binnen een vertrouwd netwerk.
Leveranciersmanagement als basis voor een sterke toeleveringsketen
In de geglobaliseerde en dynamische zakenwereld van vandaag is leveranciersmanagement van essentieel belang. Leveranciersmanagement vormt de basis voor een stabiele en responsieve toeleveringsketen die leveringsknelpunten voorkomt, de transportkosten optimaliseert en is opgewassen tegen onvoorziene marktomstandigheden.
Goed gestructureerd leveranciersmanagement optimaliseert de relaties met leveranciers, verlaagt de kosten en waarborgt een hoge kwaliteit. Vrachtbeurzen spelen hierbij een sleutelrol door de complexiteit te verminderen, de transparantie te vergroten, de kostenbeheersing te verbeteren en flexibiliteit te bieden.
Bent u van plan de IAA 2024 te bezoeken? Bezoek ons in Hal 13 op stand C30 voor een gesprek over logistieke vraagstukken en digitale oplossingen in het goederenvervoer over de weg. Maak nu een afspraak en verzeker u van een gratis IAA-toegangskaart!