Logistieke kennis 07.11.2023
5

Palletruil in transport en logistiek: de do's en don'ts

veel-opgestapelde-europallets-op-het-vrachtwagenterrein

Tijdens het afleveren van de goederen aan de klant wordt ook een bijbehorend aantal pallets overgedragen. Daarbij neemt de vrachtwagenchauffeur hetzelfde aantal lege pallets in ontvangst om de Europese palletpool in stand te houden. Dat klinkt heel eenvoudig, vindt u niet? Maar zoals zo vaak moeten ook in dit geval helaas een paar hindernissen worden overwonnen. We onthullen de mogelijke struikelblokken bij het ruilen van pallets en geven u handige tips om deze te vermijden.

Zonder pallets geen logistiek

De van oudsher bekende pallet – onmisbaar voor het transporteren en opslaan van goederen. De meeste mensen denken hierbij meteen aan de klassieke houten pallet. Dit beeld zit stevig verankerd in onze hoofden, vooral omdat meubels gemaakt van europallets de laatste jaren trendy zijn geworden. En inderdaad, de bekendste variant is de houten pallet die is gestandaardiseerd door de European Pallet Association (EPAL) en herkenbaar is aan de merkafkortingen EUR en EPAL, die trots op de buitenkant prijken. Deze robuuste constructie van planken en klossen is doorgaans 120 cm lang, 80 cm breed en kan een gewicht tot 1500 kilo dragen

Naast de bekende houten pallets zijn er ook uitvoeringen van kunststof, die vooral populair zijn in andere Europese landen. Toch geven Nederlandse logistieke bedrijven vaak de voorkeur aan de klassieker: de houten pallet is de absolute favoriet in ons goederenvervoer. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende kwaliteitsklassen: 'nieuw', 'eerste keus' en 'gebruikt, maar nog volledig uitwisselbaar'. Als een europallet licht beschadigd is, wordt de pallet gerepareerd door gespecialiseerde bedrijven die over een EPAL-licentie beschikken. Pallets die te zwaar beschadigd zijn, worden uit de ruilpool gehaald.

Wilt u meer tips en trucs rondom het transportbedrijf ontvangen?

Waarom is palletruil zo belangrijk?

Transport op pallets zorgt ervoor dat de geproduceerde goederen veilig en onbeschadigd aankomen op hun bestemming. In de praktijk verloopt dit als volgt: Een lege vrachtwagen rijdt met lege pallets naar een laadpunt waar de lege pallets worden omgeruild tegen volle pallets. Van daaruit worden de pallets vervoerd naar het afgesproken lospunt. Daar vindt een vergelijkbaar proces plaats. De vrachtwagenchauffeur lost de volle pallets en neemt lege pallets mee terug. Deze cyclus wordt telkens opnieuw herhaald. Volgens dit principe zouden er altijd voldoende pallets beschikbaar moeten zijn.

Maar wees voorzichtig, de palletcyclus verloopt niet altijd zo eenvoudig als op het eerste gezicht lijkt. Hieronder hebben we de drie meest voorkomende problemen voor u op een rijtje gezet:

De kwestie van kwaliteit: wie bepaalt of een pallet kan worden geruild?

In de regel mogen pallets alleen worden geruild indien een palletbon aanwezig is. Op deze bon wordt door zowel de chauffeur als de ontvanger genoteerd hoeveel pallets op de locatie moeten worden uitgewisseld. Maar let op: niet elke pallet kan worden geruild. Alleen pallets die 'nieuw', 'eerste keus' of 'gebruikt' zijn, komen hiervoor in aanmerking. Maar wie bepaalt de kwaliteit? Dat is aan de chauffeur en aan de ontvanger.

Als de ontvanger echter een lege pallet afwijst omdat hij die onbruikbaar vindt, terwijl de chauffeur het daar niet mee eens is, kan zich een probleem voordoen. De ontvanger kan in dat geval eisen dat de chauffeur de volgende keer een pallet in goede staat meebrengt. Zo ontstaan de zogeheten 'palletschulden'.

De kwestie van het aantal: hoeveel pallets moet de vrachtwagenchauffeur afgeven?

Dit is een veelvoorkomend probleem dat een soepel transport bemoeilijkt: de vrachtwagenchauffeur moet naast zijn lading ook voldoende lege pallets meenemen. Sommige goederenontvangers wisselen pallets uit, maar andere niet. De voorwaarden kunnen dan ook van klant tot klant variëren. Als de chauffeur geen lege pallets meebrengt om te ruilen, bijvoorbeeld omdat hij op het vorige lospunt geen pallets heeft teruggekregen, ontstaan er palletschulden. De chauffeur verplicht zich om de pallets op een later tijdstip alsnog aan te leveren Dit zorgt voor extra werkdruk binnen het transportproces.

De kwestie van communicatie: hoeveel pallets kan de vrachtwagenchauffeur eigenlijk meenemen?

Volgens het uitwisselingsprincipe moet de vrachtwagenchauffeur na het afleveren van de goederen ook weer pallets meenemen. Vaak zijn er echter problemen op het laadpunt doordat de ontvanger geen pallets aan de chauffeur overhandigt, een onjuist aantal of zelfs beschadigde pallets meegeeft. Dit betekent dat de onregelmatigheid moet worden genoteerd op de palletbon en later moet worden opgehelderd. Zelfs als het aantal en de kwaliteit van de teruggegeven pallets in orde is, is er vaak zo weinig tijd op het laadperron dat de ontvanger de lege pallets zonder verdere inspectie in de vrachtwagen werpt. Ook dit kan leiden tot onjuiste vermeldingen op de palletbon.

De toekomst van palletruil

Handmatige palletruil kan soms omslachtig zijn en de toeleveringsketen vatbaarder maken voor fouten. Maar er is hoop. De toekomst van het uitwisselingsproces voor pallets staat in het teken van digitalisering, net als veel andere onderdelen van de toeleveringsketen. Het Duitse ministerie van Vervoer en Digitale Infrastructuur (BMVI) heeft onder de naam 'Silicon Economy' een uitgebreid onderzoeksproject gelanceerd om deze verandering te stimuleren. Een spin-off van het Fraunhofer Institut für Materialfluss und Logistik (IML) heeft inmiddels een app-gebaseerd cloudplatform ontwikkeld voor het beheren van pallets. Deze innovatieve oplossing maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om alle betrokken personen en bedrijven in de toeleveringsketen via een e-palletbon met elkaar te verbinden en te beheren. Het uitwisselingsproces wordt digitaal vastgelegd en biedt daardoor op elk moment transparantie voor beide partijen. Zelfs palletschulden worden automatisch gedocumenteerd en rechtsgeldig op de betreffende rekeningen gestort. Met systemen van bedrijven zoals de TIMOCOM partner inter.PAL kunnen chauffeurs het beheer van hun laadmaterieel digitaliseren en daardoor eenvoudiger maken. Niet alleen het invoeren van de pallets, maar ook de afstemming met de goederenontvanger gebeurt digitaal. Dit bespaart tijd en helpt fouten te voorkomen.

Klinkt dit interessant? Ontdek dan ook ons grote aanbod aan diensten met toegevoegde waarde!

Ontvang relevante artikelen, waardevolle trends en exclusieve verslagen van logistiek experts!

 

Nieuwsbrief aanmelden

Pop-up image - Logistic
Logistieke trends en ontwikkelingen ontvangen?

Krijg de laatste logistieke trends en ontwikkelingen direct in uw mailbox. Profiteer daarnaast als eerste van de nieuwste productupdates.

top