Logistieke kennis 22.01.2025
10

Trailer afmetingen: van Tautliner tot City trailer. Alle afmetingen op een rij

Side curtain truck - trailer afmetingen

Op zoek naar de juiste trailer? Dan zoekt u bepaalde trailerafmetingen. Het kiezen van de juiste trailer voor transport is essentieel. Niet alleen voor efficiëntie, maar ook om kosten te besparen. De juiste trailer helpt namelijk om de laadruimte en het gewicht optimaal te benutten. Dit vermindert het aantal lege ritten, wat op zichzelf al tijd en brandstofkosten bespaart. 

Of het nu gaat om het vervoeren van pallets, bederfelijke goederen of zware ladingen. Het juiste trailertype zorgt voor soepel transport, veiligheid en kostenefficiëntie. Maar welke trailertypen zijn er precies? In dit artikel worden ze stuk voor stuk benoemd. Zo benut u de laadruimte optimaal.  

Dit artikel in 30 seconden

  1. De meestvoorkomende trailertypen zijn:
    • De Tautliner/ schuifzeil oplegger - met plek voor 33 europallets en een laadvermogen tot 24,5 ton.
    • De Kastenwagen, box trailer - met plek voor 33 europallets en een laadvermogen tot 23,5 ton.
    • De Koeltrailer - met plek voor 33 europallets en een laadvermogen tot 23 ton.
    • De Combi-trailer -met plek voor 38 europallets en een laadvermogen tot 24 ton.
  2. Dan zijn er ook nog twee speciale trailertypen met ander formaat. Dit zijn:
    1. De city trailer - met plek voor 15 tot 25 europallets en een laadvermogen tot ongeveer 13 ton.
    2. De megatrailer - met plek tot 28 europallets en een laadvermogen tot ongeveer 33 ton.
  3. In de transportwereld gebruiken we de term laadmeter. Dit vakjargon staat voor een strekkende meter in de vrachtwagen. Eén laadmeter is gelijk aan een lengte van één meter over de volledige breedte en hoogte van de laadruimte.
  4. De wettelijke limieten rondom trailers voor transport zijn als volgt:
    • De lengte (vanuit het hart van de kingpin) is maximaal 12 meter.
    • De hoogte is maximaal 4 meter.
    • De breedte is maximaal 2,55 meter.
  5. Gaat het om een koeltrailer? Dan zijn er andere maximale afmetingen. Dan is de maximale breedte 2,6 meter. In dit geval moet er wel een minimale wanddikte van 45 mm gelden.
  6. Voor bepaalde trailers is er ontheffing nodig. Denk hierbij aan de LZV-ontheffing bij bepaalde combitrailers. Ook hebben chauffeurs soms een CCV-certificaat nodig om een LZV-voertuig te mogen besturen. Kijk op de website van het RDW voor meer informatie. 

Op zoek naar vrachtwagens voor het vervoeren van uw goederen? 

De verschillende soorten trailers

Er bestaan allerlei soorten trailers. Deze trailertypen worden voor verschillende goederen gebruikt. De meestvoorkomende trailertypen zijn:

  1. De Tautliner/ schuifzeil oplegger.
  2. De Kastenwagen, box trailer
  3. De Koeltrailer
  4. De Combi-trailer

De Tautliner of schuifzeil oplegger

De Taut- of Tiltliner wordt ook wel de schuifzeil oplegger genoemd. Een Tautliner is eigenlijk een merknaam. Vergelijk het met de benaming van een Jeep. Tautliners bestaan in diverse soorten en maten. Het voordeel is dat de trailer bijna helemaal open kan omdat deze flexibele zijzeilen heeft. Dit wordt ook wel trailer met huif genoemd. De huif is flexibel en kan aan de zijkanten (en soms ook aan de bovenkant) worden geopend voor gemakkelijk laden en lossen van goederen. 

  • Lengte: 13,6 meter. Breedte: 2,5. Hoogte: 2,65 tot 2,70  meter.
  • Plek voor 33 Europallets.
  • Laadvermogen: 24,5 ton.

De Kastenwagen, ofwel box trailer

De kastenwagen is volledig gesloten. Deze heeft vaste zijwanden en een vast dak. Deze trailer wordt met name gebruikt voor het transport van waardevolle of kwetsbare goederen die extra bescherming nodig hebben. Het grootste voordeel aan de kastenwagen is dat deze extra beveiligd kan worden tegen diefstal. Daarbij beschermt de trailer ook tegen alle weersomstandigheden. 

  • Lengte: 13,5 meter. Breedte: 2,48 meter. Hoogte: 2,45 meter.
  • Plek voor 33 Europallets.
  • Laadvermogen: 23,5 ton.

De Koeltrailer, ofwel Reefer

De koeltrailer is een geïsoleerde trailer met een koelsysteem. De koelsystemen zijn ook in te stellen om op te warmen in plaats van te koelen. Reefers worden met name gebruikt voor het vervoeren van bederfelijke goederen. Denk hierbij aan groenten, fruit, vlees en medicijnen. Het grootste voordeel van de koeltrailer is dat deze de goederen op een constante gekoelde (of opgewarmde) temperatuur houdt. Deze trailer is verkrijgbaar in verschillende varianten. Er bestaan koeltrailers met dikke geïsoleerde wanden, of dunnere wanden. Het temperatuurbereik is mogelijk tussen de  – 20·c en + 25·c. 

  • Lengte: 13,6 meter. Breedte: 2,48 meter. Hoogte: 2,6 tot 2,7 meter.
  • Plek voor 33 Europallets.
  • Laadvermogen: 23 ton. 

De Combi trailer, ofwel de LZV

De LZV, Langere en Zwaardere Vrachtwagencombinatie, is een samenstelling van meerdere aanhangwagens of trailers. Ze worden gecombineerd om grotere hoeveelheden goederen te vervoeren. Hierdoor verminderen u ritten en verlaagt u de transportkosten. Ze worden met name gebruikt in de retail en bouw. Hier wordt vaak veel vracht tegelijk vervoerd. 

  • Lengte: 7,6 + 7,6 meter. Breedte: 2,45 meter. Hoogte: tot 2,75 meter.
  • Plek voor 38 Europallets.
  • Laadvermogen: tot en met 24 ton. 

Speciale trailertypen in Nederland

Naast de veelvoorkomende trailertypen, zijn er ook speciale trailers. De twee bekendste trailertypen zijn:

  1. De city trailers
  2. De megatrailers

City trailers

City trailers zijn ideaal voor het vervoer van goederen binnen stedelijke gebieden. Omdat de opleggers korter zijn dan gewone (schuifzeil) opleggers kunnen de goederen ook op moeilijk te bereiken plaatsen worden afgeleverd. Denk bijvoorbeeld aan smalle winkelstraten. 

City trailers hebben meestal dit formaat:

Gewicht

Leeg: 6.800 kilogram

 Laadvermogen

13.200 kilogram

Kubieke inhoud

60 m³

Lengte

10 meter

Breedte

2,45 meter

Hoogte 

2,6 meter

De werkelijke formaten kunnen echter afwijken per city trailer. Meestal zijn ze tussen de 8 tot 10 meter lang en hebben ze plek voor 15 tot 25 pallets. 

Megatrailers

De megatrailer is een extra hoge trailer. Het wordt ook wel een jumbo trailer genoemd. Hij is namelijk tot 3 meter hoog, waardoor deze meer laadcapaciteit heeft. Megatrailers worden met name gebruikt voor het vervoer van grote goederen, zoals voor autotransport of meubelen. Het grootste voordeel aan de mega trailer is dat het meer volume per rit biedt. Zo verhoogt u de efficiëntie bij volumetrisch transport. 

Megatrailers, of jumbo trailers, hebben meestal zijwanden van zeil. 

Megatrailers hebben meestal dit formaat:

Gewicht

Leeg: 7200 kilogram

 Laadvermogen

32.800 kilogram

Kubieke inhoud

100 m³

Lengte (intern)

13,60  meter

Breedte

2,45 meter

Hoogte 

3,00 meter

 

De werkelijke formaten kunnen echter afwijken per megatrailer.

Hoe bereken ik een laadmeter?

De term laadmeter is werkelijk vakjargon. Het is een strekkende meter in de vrachtwagen. Eén laadmeter is gelijk aan een lengte van één meter over de volledige breedte en hoogte van de laadruimte van een vrachtwagen of trailer. Is de lading 2 meter lang, maar de volledige breedte van de trailer breed? Dan heeft u 2 laadmeter

Pallets en laadmeters

Stelt u zich voor dat u Europallets van 1,2 meter breed heeft. Ze zijn 0,8 meter diep. Dit is het standaardformaat van de Europallet. De breedte van de trailer is ongeveer 2,4 meter breed. U kunt dus twee pallets naast elkaar vervoeren in de breedte. U heeft dus per rij van twee Europallets 1 laadmeter gebruikt. Heeft u 10 Europallets? Dan past dit in 5 rijen. Vijfmaal 0,8 = 4 meter lang. U gebruikt dus voor 10 Europallets 4 laadmeter

Gewicht en afmetingen: wat zijn de wettelijke limieten?

Er is ook regelgeving rondom het kiezen van de juiste trailer voor transport. Dit is met name bij het vervoeren van zware of overmaatse ladingen. Een overmaatse lading is een lading van groot formaat. Zware ladingen moeten goed worden vastgezet met behulp van goedgekeurde bevestigingsmiddelen. Denk hierbij aan kettingen, spanbanden en binders. Zo wordt voorkomen dat de lading verschuift tijdens transport. 

In de Europese Unie zijn er maximale wettelijke afmetingen van een trailer. Als u de lengte meet vanuit het hart van de kingpin, is de maximale lengte 12 meter. De maximale hoogte 4 meter en de maximale breedte 2,55 meter. Betreft het een koeltrailer? Dan geldt er een maximale breedte van 2,6 meter. In dit geval moet er een minimale wanddikte van 45 mm gelden. 

Ontheffingen bij het RDW

Voor bepaalde trailers is eventueel ontheffing nodig. Zo is er bijvoorbeeld LZV-ontheffing. Dit is een ontheffing die soms nodig is bij de combitrailer. De samenstelling van de voertuigen bij een combitrailer is maximaal 25,25 meter in lengte. Het maximale gewicht is 60.000 kilogram

Naast de LZV-ontheffing heeft een chauffeur ook een CCV-certificaat nodig om een LZV-voertuig te mogen besturen. Kijk op de website van het RDW bij vragen over het aanvragen van LZV-ontheffing bij exceptioneel transport. >

Overzicht van afmetingen en gewichten per trailertype (Tabel)

Type Trailer

Lengte (m)

Breedte (m)

Hoogte (m)

Laadcapaciteit (m³)

Max. Gewicht (kg)

Standaard Trailer

13,60

2,45

2,60

82

24,000

Schuifzeil oplegger

13,60

2,50

2,65

90

24,500

Kastenwagen, box trailer

13,6

2,48

2,65

90

23,500

Koeltrailer

13,6

2,48

2,60

90

23,000

Combi Trailer

15,20

2.45

2,75

120

24,000

Mega Trailer

13,60

2.45

3,00

100

24,000

City Trailer

10,00

2.45

2,60

60

18,000

 

Innovaties in trailergrootte en -ontwerp

De transportwereld staat niet stil. Nieuwe trailers zorgen vaak voor een verbeterde efficiëntie en dat is iets wat ieder bedrijf wil. Daarom is het voor ieder transportbedrijf van groot belang om de trends en ontwikkelingen bij te houden. Er komen allerlei innovaties in trailergrootte en -ontwerp aan, zoals bijvoorbeeld de elektrische vrachtwagen en de elektrische trailer. 

Neem het transportbedrijf Girteka bijvoorbeeld. Zij hebben in samenwerking met Volvo Trucks, Schmitz Cargobull en BP Pulse een test uitgevoerd. Deze test was met een elektrische vrachtauto en oplegger. Dit initiatief ondersteunt de doelstelling van de European Green Deal, met als doel om tegen 2050 het eerste klimaatneutrale continent te worden. Veel Europese steden zijn van plan nulemissiezones in te stellen. Daarom is het belangrijk voor alle transportbedrijven om de overstap naar elektrische voertuigen te maken. 

Naast elektrische vrachtwagens en trailers zijn er ook andere innovaties. Neem bijvoorbeeld de trailers van de Action. Deze zogenaamde Double Deck-trailers hebben ruimte voor wel 52 Europallets om een 3-assige uitvoering. Dat is ongeveer 60% meer dan een standaard oplegger kan vervoeren. Het bespaart op CO2-uitstoot omdat er minder ritten nodig zijn. Het nadeel? Niet iedere laad- en losplek is ingericht op dit type trailer. Daarbij kun je ook eigenlijk geen langere spullen vervoeren. Toch blijkt deze trailer weer een stap te zetten naar een veranderende toekomst voor de transportindustrie.  

Conclusie

Het is belangrijk om de juiste trailer te kiezen. Dit zorgt namelijk voor efficiëntie en kosteneffectieve transportprocessen. Er bestaan veel verschillende trailers, die ieder zijn ontworpen om specifieke lading te vervoeren. Trailers gaan van standaard tot gespecialiseerd, zoals koeltrailers en combitrailers. Ieder type trailer heeft zijn eigen voor- en nadelen. Waar bijvoorbeeld de schuifzeil oplegger flexibiliteit biedt, bieden kastenwagens extra beveiliging. Combitrailers en city trailers zorgen daarentegen juist voor efficiëntie bij het vervoeren van grotere volumes, of binnen stedelijke gebieden. 

Welk trailertype u ook kiest, zorg ervoor dat u uw route slim plant. Gebruik daarvoor de routeplanning van TIMOCOM. Via TIMOCOM’s marktplaats ontdekt u een uitgebreid netwerk vol digitale oplossingen. Zo vindt u eenvoudig de perfecte match voor elk type vracht. 

Optimaliseer vandaag nog uw logistieke processen met de digitale vrachtbeurs van TIMOCOM. Ontdek hoe u direct toegang krijgt tot duizenden betrouwbare transportpartners. Eerst gratis uitproberen? Dat kan! U kunt zelf vrijblijvend testen en heel eenvoudig toegang krijgen tot het vrachtbeursplatform van TIMOCOM

Tram Trinh Thanh

Marketing Manager Northern Europe

Ontvang relevante artikelen, waardevolle trends en exclusieve verslagen van logistiek experts!

 

Nieuwsbrief aanmelden

Pop-up image - Logistic
Blijf op de hoogte van logistiek en transportnieuws!

Schrijf je in voor onze mailinglijst en mis nooit meer de laatste ontwikkelingen.

top