Vrachtwagenheffing wordt ingevoerd in Nederland in 2026
Per 2026 wordt de vrachtwagenheffing in Nederland ingevoerd. Vrachtwagens zullen per gereden kilometer moeten betalen op bepaalde wegen in Nederland. Maar wat betekent dit voor uw bedrijf en welke maatregelen zult u moeten nemen?
In dit artikel ontdekt u praktische tips en strategieën om kosten te beheersen en efficiëntie te verhogen. Zo maakt u gebruik van de vrachtwagenheffing zonder onnodige extra kosten te hoeven betalen.
Dit artikel in 30 seconden
- In 2026 wordt de vrachtwagenheffing ingevoerd in Nederland.
- Deze heffing is al werkzaam in andere Europese landen, waaronder België en Duitsland.
- Per 2026 zullen vrachtwagens (die meer wegen dan 3,5 ton) per gereden kilometer betalen in plaats van de reguliere motorrijtuigenbelasting.
Deze heffing geldt voor:
1. Alle snelwegen
2. Een aantal provinciale wegen
3. Een aantal lokale hoofdwegen- De Nederlandse overheid hoopt zo de vermindering van stikstof te stimuleren. Dit draagt bij aan de European Green Deal, het doel om Europa in 2025 klimaatneutraal te maken.
- De gemiddelde prijs voor vrachtwagenheffing is 16,7 cent per kilometer. Het werkelijke bedrag hangt af van de vrachtwagen, de lading en de bereden wegen. In dit blogbericht vindt u een handige tabel, onder voorbehoud dat de wet nog in moet gaan en cijfers kunnen wijzigen.
- Gereden kilometers worden geregistreerd via boordapparatuur (OBU). Deze apparatuur werkt samen met een satellietnavigatiesysteem (GNSS).
- Tegelijk vervalt het Eurovignet.
- De vrachtwagenheffing heeft gevolgen op:
- Kostenbeheer en pricing, omdat operationele kosten verhogen.
- Route- en planningsefficiëntie, om de kosten per kilometer te beperken.
- Concurrentievoordeel voor innovatieve spelers, omdat schonere en lichtere voertuigen minder vrachtwagenheffing betalen.
- De OBU wordt geïnstalleerd en geleverd door een dienstaanbieder. U kiest tussen:
- Europese dienstaanbieders (EETS). Dit is nodig bij internationaal transport.
- De Nederlandse hoofddienstaanbieder (HDA). Dit is Triangle.
- Wees voorbereid op de wet vrachtwagenheffing door:
1. Uw wagenpark te analyseren
2. Onderzoek te doen naar alternatieve vervoersmethoden en deze te testen
3. Een kostencalculatie te maken
4. De hoogte te blijven van subsidies en regelingen De netto-opbrengst van de vrachtwagenheffing kan worden teruggesluisd naar uw bedrijf via subsidies.
Wilt u gebruikmaken van technologische innovaties? Werk dan samen met TIMOCOM. Via TIMOCOM’s Marktplaats heeft u niet alleen toegang tot meer dan 55.000 gecontroleerde partners en meer dan 1 miljoen vrachtaanbiedingen en -verzoeken. U krijgt ook toegang tot onze innovatieve software, zoals Realtime Tracking.
Wat is de Kilometerheffing voor vrachtwagens in Nederland?
De kilometerheffing, ook wel de vrachtwagenheffing genoemd, zal per 2026 in Nederland worden ingevoerd. Feitelijk zullen vrachtwagens die zwaarder wegen dan 3,5 ton per gereden kilometer gaan betalen, in plaats van een vaste motorrijtuigenbelasting.
Deze vrachtwagenheffing geldt niet op alle Nederlandse wegen. Vrachtwagens betalen op aangewezen wegvakken, zoals:
- Alle snelwegen
- Een aantal provinciale wegen
- Een aantal lokale hoofdwegen
De vrachtwagenheffing geldt voor binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens.
Waarom vrachtwagenheffing in Nederland?
Het kabinet wil de vermindering van stikstof stimuleren. Onze buurlanden, waaronder België en Duitsland (MAUT), werken al met vrachtwagenheffing. In de landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens en transportbedrijven dus al per gereden kilometer. Ook Nederlandse verladers en vervoerders. Ze betalen tot op heden echter pas vanaf de grens met het betreffende buurland. Het kabinet wil graag een gelijk speelveld creëren.
Omdat deze internationale vrachtwagens al in het bezit zijn van een kastje dat de kilometers telt, maakt het de overstap naar vrachtwagenheffing in Nederland kleiner.
Het kabinet zegt dat het de vervoerssector wil stimuleren om schoner en efficiënter te rijden. Hoe meer kilometers een vrachtwagen rijdt, hoe meer heffing hij zal moeten betalen. Is de vrachtwagen lichter, of rijdt deze schoner? Dan krijgt u ook een goedkopere heffing.
Vrachtwagenheffing draagt bij aan de European Green Deal
Nederland doet mee aan de European Green Deal. Dit Europese kernplan moet Europa tegen 2050 klimaatneutraal maken. Hiervoor zullen drastische stappen moeten worden gezet.
Een belangrijk deel van deze European Green Deal, is het goederenvervoer neutraal te maken, met als uiterste deadline het jaar 2050. Vrachtwagenheffing zal bijdragen aan dit doel, omdat transportondernemers gemotiveerd zullen raken te investeren in schonere en lichtere vrachtwagens. Daarbij kost iedere gereden kilometer geld, dus zal iedereen samenwerken om lege kilometers te reduceren.
Hoe hoog is de vrachtwagenheffing?
Het gemiddelde tarief voor vrachtwagenheffing is 16,7 cent per kilometer. Het werkelijke bedrag hangt af van de vrachtwagen, de lading en de bereden Nederlandse wegen. De tarieven worden namelijk gebaseerd op de toegestane maximum massa, de CO₂-emissieklasse van de vrachtwagen en de euro-emissieklasse.
Het kabinet heeft een voorstel voor de tarieven uitgewerkt. De gegevens staan in onderstaande tabel. Het wetsvoorstel wordt in het najaar van 2024 aangeboden aan de Tweede Kamer en de tarieven zijn dus nog niet definitief. Dit zal pas zo zijn nadat het voorstel als wetgeving is aangenomen.
Hoe worden de gereden kilometers geregistreerd?
Vrachtwagens gaan dus per gereden kilometer betalen. Maar hoe worden deze kilometers gecontroleerd en berekend? Dan gebeurt aan de hand van speciaal boordapparatuur. Deze apparatuur, dat ook wel On Board Unit (OBU) wordt genoemd, registreert de kilometers met behulp van een satellietnavigatiesysteem. Dit systeem heet het Global Navigation Satellite System (GNSS).
Controles op deze apparatuur gaan via een digitaal handhavingssysteem, dat wordt gegund aan VITRONIC, zo heeft het RDW bekendgemaakt. VITRONIC levert de apparatuur en installeert het ook direct, met een minimumtermijn van de komende tien jaar. Het OBU wordt voor zowel binnenlandse als buitenlandse vrachtwagens binnen Nederland gebruikt. Buitenlandse voertuigen zullen dus ook geldig boordapparatuur moeten hebben.
Het Eurovignet vervalt
Met de komst van de heffing gaat de motorrijtuigenbelasting fors omlaag. Tegelijk vervalt het Eurovignet in Nederland.
Hoeveel betalen binnen- en buitenlandse vrachtwagens nu?
Het bedrag dat binnen- en buitenlandse vrachtwagens in 2024 en 2025 betalen aan motorrijtuigenbelasting, hangt af van allerlei factoren. Deze factoren zijn onder andere:
- Het gewicht van het rijtuig.
- Het soort vering van het rijtuig.
- Het Euroniveau van het rijtuig.
- Of er elektrisch/ op waterstof gereden wordt.
- De milieuklasse van het rijtuig
- Of het rijtuig een koppelinrichting heeft of niet
Om te zien hoeveel rijtuigenbelasting u moet betalen, kijkt u op deze website van de Belastingdienst >
Wat zijn de financiële gevolgen van de vrachtwagenheffing?
De invoer van de kilometerheffing, ofwel de vrachtwagenheffing, zal veel impact hebben binnen de transportsector. Niet alleen op het kostenbeheer en de pricing, maar ook voor de route- en planning en het concurrentievoordeel.
Gevolgen van vrachtwagenheffing op kostenbeheer en pricing
Omdat de vrachtwagenheffing operationele kosten verhoogt, zal dit moeten worden doorberekend aan de klanten. Dit is een flinke uitdaging omdat vervoerders hun tarieven moeten aanpassen om winstgevend te blijven, zonder klanten te verliezen.
Daarbij komt er een verschil tussen voertuigtypes. Schonere en lichtere vrachtwagens betalen minder. Daarom kunnen vervoerders met een schoner wagenpark beter concurreren met lagere kosten per kilometer. Dit kan ze een voordeel geven bij prijsonderhandelingen
Gevolgen van vrachtwagenheffing op route- en planningsefficiëntie
Vervoerders moeten hun routes optimaliseren. Dat is de beste manier om kosten per kilometer te beperken. Het gebruikmaken van wegen zonder heffing is daarbij een pre. Ook zullen de gevolgen laad- en lostijden beïnvloeden. Veel vervoerders zullen namelijk kiezen voor minder frequente, maar grotere leveringen om kilometers te verminderen. Het lossen van deze grotere ladingen zal extra tijd kosten, waardoor planningen moeten worden aangepast.
Concurrentievoordeel voor innovatieve spelers en emissievrije vrachtwagens
Het belangrijkste doel van het kabinet, is de CO2-uitstoot te verminderen. Daarom krijgen schonere bedrijven korting op de vrachtwagenheffing. Bedrijven die investeren in elektrische en emissievrije vrachtwagens krijgen dus een concurrentievoordeel. Dit maakt hun aantrekkingskracht op grote klanten groter, omdat ze hun diensten goedkoper kunnen aanbieden.
Betrokken wet- en regelgeving rondom de wet vrachtwagenheffing
Zodra het wetsvoorstel door de Eerste- en Tweede Kamer is geweest, zal het aangenomen worden. Dit brengt bepaalde juridische verplichtingen met zich mee. De vrachtwagenheffing wordt vastgelegd in een wet vrachtwagenheffing. Deze wet vrachtwagenheffing is op 14 september 2021 ingediend en zal pas in werking treden (onder voorbehoud dat het wordt aangenomen) in 2026.
Disclaimer: De wet vrachtwagenheffing is dus anno 2024 nog niet officieel aangenomen. Houd de website van de rijksoverheid goed in de gaten voor updates en nieuws.
Hoe installeer ik de boordsystemen?
De vrachtwagenheffing wordt in 2026 ingevoerd. Voor die tijd zullen alle binnen- en buitenlandse vrachtwagens die meer wegen dan 3,5 ton over een OBU moeten beschikken. Deze On-Board Unit, ofwel dit boordsysteem, registreert de gereden kilometers. U kunt deze OBU verkrijgen bij een dienstaanbieder. Kies hiervoor tussen:
- Europese dienstaanbieders (EETS-aanbieders). Zij bieden OBU’s die in meerdere Europese landen functioneren. Dit is nodig bij internationaal transport.
- De Nederlandse hoofddienstaanbieder (HDA). Deze aanbieder is door Triangle, zo heeft het RDW bekendgemaakt in oktober 2024. Triangle is een samenwerking tussen Via Verde Portugal, Ascendi O&M en Yunex GmbH. De samenwerking is vastgelegd voor de komende tien jaar, met mogelijke verlenging.
Zodra u een keuze heeft gemaakt, sluit u een overeenkomst af. Na het afsluiten van het contract ontvangt u de OBU van uw dienstaanbieder. Zij installeren hem voor u volgens de verplichte instructies.
Let goed op:
- Uw OBU moet te allen tijde ingeschakeld zijn. Ook op wegen waar de heffing niet geldt.
- Is er een storing? Dan moet de OBU binnen drie uur gerepareerd worden, of vervangen zijn. Anders krijgt u een boete.
- Houd uw voertuiggegevens up-to-date zodat u een kloppende heffing ontvangt.
Praktische tips om voorbereid te zijn en kosten te beheersen
Bent u vervoerder of transportondernemer en wilt u goed voorbereid zijn op de vrachtwagenheffing? Dan zijn er 4 tips die u nu al kunt ondernemen:
- Analyseer uw huidige wagenpark.
- Onderzoek en test alternatieve vervoersmethoden
- Maak een kostencalculatie
- Blijf op de hoogte van subsidies en regelingen
Tip 1: Analyseer uw huidige wagenpark
Het helpt om nu vast het huidige wagenpark in kaart te brengen. Doe dit op basis van het brandstofverbruik, de emissieklasse en kilometrage. Beoordeel daarbij de kosten per voertuig: reken uit wat de heffing zou betekenen voor elk type voertuig. Aan de hand van deze informatie kunt u vast bepalen welke vrachtwagens het kostenefficiëntst zullen zijn na de invoering van de vrachtwagenheffing.
Heeft u verouderde voertuigen? Zet dan vast een strategie op voor de vervanging van deze vrachtwagens. Vervang ze met schonere voertuigen, zoals bijvoorbeeld elektrische of hybride modellen.
Tip 2: Onderzoek en test alternatieve vervoersmethoden
Lege kilometers zullen moeten worden vermeden. Deze kilometers kosten geld, en leveren niets op. Daarom is het raadzaam om samen te werken met andere vervoerders om ladingen te combineren. Een goede manier om dit te doen, is door gebruik te maken van een vrachtbeursplatform.
Neem bijvoorbeeld het vrachtbeursplatform van TIMOCOM, onze Marktplaats. Op deze plek krijgt u toegang tot meer dan 55.000 professionals binnen de transportsector in heel Europa. Iedere dag worden er meer dan een miljoen transportopdrachten aangeboden en gevraagd. Zo is het heel eenvoudig om samen te werken en lege kilometers te voorkomen.
Tip 3: Maak een kostencalculatie
Heeft u tip 1 en 2 al uitgevoerd? Dan bent u inmiddels op de hoogte van de kosten per kilometer voor uw huidige wagenpark. Maak met behulp van deze cijfers een verwachte kostenstijging door de heffing op. Stel een prijsstrategie op die deze kosten reflecteert. Zo heeft u een helder overzicht op de gezondheid van uw transportbedrijf.
Reserveer direct een budget voor investeringen in emissievrije voertuigen en laadstations. Het is misschien een langetermijnstrategie, maar het zal de kosten van de heffing beperken. Zo behaalt u concurrentievoordeel.
Tip 4: Blijf op de hoogte van subsidies en regelingen
Het is een feit dat de overheid subsidies en steunmaatregelen zal aanbieden voor de verduurzaming van de transportsector. Blijf daarom goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Zodra de subsidies beschikbaar komen, kunt u deze zo snel mogelijk aanvragen. Dit is vooral belangrijk met het oog op het beperkte subsidiebudget, wie het eerst komt, profiteert het meest.
Technologische innovaties helpen uw transportbedrijf
Om deze nieuwste ontwikkelingen binnen de transportsector bij te houden, zult u zelf ook stappen moeten ondernemen. Maak gebruik van de beschikbare technologieën om ook zelf gegevens bij te houden. Dit voorkomt foutieve berekeningen en extra kosten. Neem bijvoorbeeld de functie van Realtime Tracking. Zo weet u exact waar uw vrachtwagens zijn en op welk moment. U weet zeker dat de binnen- en buitenlandse vrachtwagens gebruikmaken van de juiste (en voordeligste) wegen. Digitale systemen verminderen het maken van fouten en versnellen daarmee uw transportprocessen. Daarbij zorgen ze voor een goede registratie.
Bent u benieuwd naar Realtime Tracking? Neem dan een kijkje bij de Realtime Tracking van TIMOCOM. Met deze tracking volgt u heel eenvoudig al uw binnen- en buitenlandse voertuigen en zendingen in het systeem van TIMOCOM. Daarbij deelt u uw GPS-gegevens gemakkelijk en snel met uw zakenpartners, ook tijdelijk. Profiteer van transparantie en veiligheid met de digitale innovaties van uw betrouwbaarste transportpartner, TIMOCOM.
Het terugsluizen van de netto-opbrengst naar uw bedrijf
De Nederlandse overheid stimuleert het vergroenen van de Nederlandse transportsector. Maak daarom optimaal gebruik van de mogelijkheden. De netto-opbrengst van de vrachtwagenheffing zal worden ingezet om (transport-)ondernemers te helpen bij het verduurzamen van het goederenvervoer over de weg. Dit is dus bijvoorbeeld:
- Voor de aanschaf van emissievrije vrachtwagens
- Voor de aanschaf van laadpalen bij bedrijven
- Voor de bouw van waterstoftankstations
- Voor het realiseren van efficiënter vervoer
Door gebruik te maken van deze subsidies, krijgt u dus feitelijk een deel van de kosten terug. Daarom noemt de Nederlandse overheid deze ontwikkeling de “terugsluis”.
Anno 2024 zijn er nog geen subsidies bekendgemaakt. Houd de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland goed in de gaten.
Andere toekomstige ontwikkelingen en trends
Met het oog op de European Green Deal staat de hele transportsector op zijn kop. Steden streven naar emissievrije zones, waardoor elektrische voertuigen en alternatieve brandstoffen opkomen. Ook zullen autonome vrachtwagens in de toekomst aannemen. Op dit moment, anno 2024, zijn ze nog in ontwikkeling. In de toekomst zullen deze zelfrijdende vrachtwagens efficiëntie en veiligheid op de weg verhogen. Daarbij wordt het actuele chauffeurstekort aangepakt.
Er is namelijk een groot tekort aan gekwalificeerde chauffeurs. Dit komt door de vergrijzing en de afnemende instroom van jongeren, zo staat het in het trendrapport over Transport en Logistiek. Deze trends zorgen ervoor dat bedrijven in de transportsector zich moeten aanpassen. Het investeren in nieuwe technologieën en duurzame oplossingen helpt bedrijven om concurrerend te blijven.
Conclusie
Tram Trinh Thanh
Marketing Manager Northern Europe