Flexibiliteit verhogen, kosten verlagen: efficiënte logistiek voor productie en handel
Het verschil tussen efficiëntie en effectiviteit in de logistiek
Circa 10% van alle kosten van industriële bedrijven en bijna 30% van alle kosten van handelsondernemingen hebben met logistieke processen te maken. Alleen daarom moeten bedrijven de efficiëntie van de eigen leveringsprocessen al regelmatig onder de loep nemen en optimaliseren.
De wereldeconomie was zelden zo afhankelijk van soepel verlopende logistieke processen als nu. In tijden van crisis zorgen effectieve toeleveringsketens niet alleen voor een betrouwbare distributie van alle soorten goederen, maar ook voor het behoud van de gezondheid van iedereen. Maar als er naar de vaccinatielogistiek van de afgelopen weken wordt gekeken, wordt ook duidelijk dat effectieve toeleveringsketens alleen niet voldoende zijn. Een product van A naar B transporteren is een kerntaak en daarmee een industrienorm.
Om op de lange termijn concurrerend en vooral ook winstgevend te blijven, moeten bedrijven hun bestaande en effectieve processen voortdurend op efficiëntie controleren en optimaliseren. IT-oplossingen voor de logistiek, zoals het Smart Logistics System van TIMOCOM dat over interfaces naar transportmanagement- en ERP-systemen beschikt, zijn daarbij hulpmiddelen die bewezen effectief zijn.
Met 5 vragen naar verhoging van efficiëntie
De kerntaak van de logistiek bestaat uit het volgende:
de gewenste goederen op de afgesproken tijd op de aangegeven plaats in de bestelde hoeveelheid tegen de beloofde kwaliteit en tegen een redelijke prijs aan de juiste klant overhandigen.
De factoren hebben eerst betrekking op de effectiviteit van de processen met het oog op het bereiken van een doel. Want ook als slechts een van de deelaspecten niet wordt uitgevoerd, is de toeleveringsketen verstoord en is 'niet aan de opdracht voldaan'.
Er ontstaan pas onderscheidende kenmerken en kansen voor het verhogen van de winstgevendheid als bedrijven bij hun opdrachten en processen ook naar de efficiëntie van deze elementen kijken:
- Tijd: Weten we op elk moment wat de leveringsstatus van onze dienstverleners en partners is en kunnen we onze ritten vervolgens betrouwbaar en met geoptimaliseerde tijden plannen? Kan er snel op onvoorziene omstandigheden, zoals files, worden gereageerd?
- Locatie: Kiezen we hulpmiddelen zoals vrachtvervoerders, vrachtwagens en magazijnen op de perfecte locaties om omwegen en lege ritten te voorkomen?
- Capaciteit: Maken we optimaal gebruik van de capaciteit om voor maximale benutting van de laadruimte te zorgen?
- Kwaliteit: Vinden we de juiste dienstverleners voor elke opdracht, zodat de productveiligheid (bijvoorbeeld door koeling) op elk moment is gegarandeerd?
- Prijs: Kiezen we onze hulpmiddelen of dienstverleners zo dat de kosten-batenverhouding perfect in balans is? Kunnen we de proceskosten verlagen en daardoor winstgevender of concurrerender worden?
Efficiëntie in de supply chain heeft dus het doel om processen zo slank mogelijk te houden en de aspecten kwaliteit, tijd entransportkosten geleidelijk te optimaliseren. Vaak lukt dit het snelst en meest doelgericht door bepaalde partners in te schakelen of bepaalde software te gebruiken. Vooral als er bij een piek in opdrachten of voor de minimalisatie van de risico's naar wordt gestreefd de opdrachten over meerdere partners te verdelen. Dit kost daarbij weinig tijd, terwijl de hoge mate van flexibiliteit snel voor meerwaarden zorgt. Een goed overzicht van de eigen processen vormt de basis daarvoor.
Echt iets bijzonders: IT-oplossingen zoals die van TIMOCOM
Het is essentieel om tekorten die tot vertragingen of het uitvallen van de leveringen kunnen leiden op te vangen. Klanten van TIMOCOM kunnen via de in het Smart Logistics System geïmplementeerde vrachtbeurs op elk moment dynamisch op aanvragen reageren en ad hoc passende aanbiedingen of dienstverleners vinden. Zo kan een piek in opdrachten op elk moment worden opgevangen zonder aan kwaliteit of snelheid in te boeten. Klanten die hun magazijnen de hele tijd vol hebben of altijd al hun leveringsopdrachten hebben uitbesteed en via het systeem meer controle willen krijgen, kunnen een nog groter effect verwachten. Ook transparantie is in de digitale wereld een belangrijke bouwsteen voor efficiëntie. Met realtime tracking, waarbij de gegevens verder worden gebruikt voor de berekening van de aankomsttijd, worden tijdrovende en dure processen zoals laad- en losbeheer of magazijnbeheer bijvoorbeeld geoptimaliseerd. Verstoringen van de toeleveringsketen door bijvoorbeeld files kunnen verder in realtime in besluitvormingsprocessen of latere processen worden geïntegreerd. Zo kunnen het aantal lege ritten en de wachttijden worden verlaagd en kan de winstgevendheid tegelijkertijd worden verhoogd.
Gebruikt u voor de planning van uw goederen al een TMS- of ERP-systeem? Koppel het dan via de interface aan het Smart Logistics System van TIMOCOM en wordt deel van het logistieke netwerk van meer dan 45.000 gecontroleerde Europese bedrijven.
Nu meer lezen over TMS- en ERP-interfaces
Dit vindt u misschien ook wel interessant:
Belangrijker dan ooit: supply chain risk management
Transparantie: de efficiëntiebooster voor de logistiek
Belangrijkste cijfers in logistiek: efficiëntie in inkoop, magazijn en verzending