Transportmarkt 11.11.2020
5

TIMOCOM starthulp: waaruit bestaan transportkosten?

Deel 1 | Variabele transportkosten kennen

Transportdozen liggen op een rekenmachine voor het berekenen van de vrachtkosten.

Meer dan 90% van de goederen worden over de weg vervoerd. Er is een expediteur of transporteur nodig om de vracht van A naar B te vervoeren. Hoeveel kan en moet de transportdienstverlener berekenen zodat de goederen aankomen en hij niet tegen de kostprijs rijdt? We gaan eens kijken waar de variabele en vaste vrachtkosten uit bestaan

Een eigen bedrijf oprichten en daarmee een plaats op de markt verwerven kan een grote uitdaging zijn. In deze blogserie biedt TIMOCOM hulp bij het starten als zelfstandig ondernemer voor transportondernemers, expediteurs en logistieke medewerkers. Het is niet ons doel start-ups, mensen die een eigen bedrijf willen beginnen en iedereen die onlangs als zelfstandig ondernemer is begonnen advies voor het starten te geven. We willen handige tips geven uit de logistiek als eerste ondersteuning op de weg naar zelfstandigheid. In dit blogartikel kijken we naar de prijsfactoren die elke opdracht weer anders zijn: de variabele kosten.

Wat de transportkosten beïnvloedt variabele kosten

Hoe kunt u nu als expediteur of vrachtwagenchauffeur uw vrachtkosten optimaal berekenen en uw winstmarge bepalen? Daarvoor moet u de bedrijfskosten die bij elke opdracht weer anders zijn alsmede de vaste bedrijfskosten kennen en in uw transportberekening meenemen. Afhankelijk van het bedrijf en het voertuig kunnen hier grote verschillen in zitten. De volgende factoren moeten bij de berekening worden meegenomen omdat ze bij opdrachten variëren.

Transport- of vrachtkosten worden bepaald door de afstand tot de plaats van de levering, eventuele tolgelden die in veel Europese landen moeten worden betaald, brandstofkosten, duur en periode van het transport, hoeveelheid en gewicht van de goederen.

Soort goederen

Vast of vloeibaar, stukgoed of gevaarlijk goed: afhankelijk van de te transporteren goederen varieert ook de manier van transporteren en daarmee ook de prijs. Voor bouwmaterialen kan bulkvervoer nodig zijn of voor levensmiddelen gekoeld transport. Als het om goederen op pallets gaat, is een tautliner het geschikte vervoermiddel. En voor goederen die speciaal moeten worden beveiligd, is een voertuig met vaste laadkleppen nodig.

En naast de keuze voor het vervoermiddel zijn ook volume en gewicht belangrijke factoren bij het berekenen van de transportkosten.

Zo is licht en klein stukgoed makkelijker te verladen dan grote goederen die zwaar zijn en veel plaats innemen.

En dan komt nog de vraag waar bij de levering op moet worden gelet. Zijn de laad- en losplaats goed te bereiken en is er bijvoorbeeld een laadperron

aanwezig?  Zijn er ter plaatse hulpmiddelen of medewerkers aanwezig die bij het lossen helpen? Er moeten eventueel speciale maatregelen voor het verladen worden getroffen, wat dan weer in de aanbiedingsprijs moet worden doorberekend.

Ordervolume

De transportkosten worden ook beïnvloed door de totale omvang van de opdracht. Het is belangrijk om te letten op het aantal pallets of de hoeveelheid in tonnen, de afmetingen van grote goederen, de tijdrovende beveiliging van de vracht of het aantal kubieke meters.

Voertuigkosten

Afhankelijk van de af te leggen afstand moet er ook rekening worden gehouden met de brandstofprijzen voor de transportopdracht. Hoe verder weg de losplaats is, des te hoger de kosten voor brandstof en alle andere slijtagematerialen, zoals olie, natuurlijk worden.

Kilometers

Naast het ordervolume is er nog een factor die bepalend is voor de brandstofprijzen: de afstand tot de losplaats. Het aantal kilometers heeft invloed op de duur van het goederenvervoer, wat weer invloed heeft op vaste kosten, zoals lonen. Bij elke rit worden basiskosten gemaakt. Maar de bewering dat hoe korter de afstand is, des te goedkoper de expeditie wordt, klopt niet.

Tolgelden

In veel Europese landen, zoals Duitsland, moet tol voor vrachtwagens worden betaald. De kosten voor het gebruik van de weg worden berekend aan de hand van de voertuigklasse, de milieuklasse, het aantal assen en het aantal afgelegde kilometer. Deze kunnen makkelijk worden berekend bij de toldienst.

Duur en periode

Nog een factor is tijd. Als er brug- of feestdagen in de transportperiode vallen, vertraagt dit de levering. Ook bij ritten naar het buitenland kunnen bij de landsgrenzen wachttijden zijn of door controles vertragingen ontstaan. Als een bijlading wordt ingeladen of geleverd, kan de verwachte tijd van aankomst van het transport verschuiven, wat weer gevolgen heeft voor de kosten.

Kostendekkende prijzen in plaats van prijzenoorlog

Een goed uitgevoerde prijsberekening is de belangrijkste bouwsteen voor elke zelfstandige ondernemer. Afhankelijk van het bedrijf en de opdracht kunnen aanbiedingsprijzen voor logistieke dienstverleningen sterk variëren. Het is daarom onmogelijk om bepaalde prijzen aan te bevelen. In de logistieke sector is er hevige concurrentie omdat er veel transportbedrijven op de markt zijn. Over het algemeen is het aan te raden om letterlijk niet 'onder de waarde' te verkopen. Let erop dat u een kostendekkende marge in uw transportprijs doorberekent en ook in de prijsonderhandelingen daaraan vasthoudt. Want met het oog op goede zakelijke relaties en een stabiele toekomst als bedrijf kunnen we het volgende stellen: voer niet voor elke prijs en tegen elke prijs een opdracht uit. In onze TIMOCOM blog leggen we uit waarom alle betrokkenen van eerlijke aanbiedingsprijzen profiteren. Want in het vervoer over de weg moeten prijzen worden betaald waarmee transportondernemers voor meer dan de kostprijs kunnen rijden.

Om als bedrijf te overleven, moet de expeditie nauwkeurig worden berekend. Expediteurs en logistieke medewerkers moeten bij de kostenberekening veel factoren meenemen. Maar als alle variabele kosten voor het transport eenmaal bekend en beprijsd zijn, is al een belangrijke stap gezet om een winstgevend bedrijf te leiden. Naast de variabele kosten moet ook naar de vaste bedrijfskosten worden gekeken. Deze vaste uitgaven moeten in de rijkosten per kilometer zijn ingecalculeerd. In het volgende blogartikel kijken we daarom naar de vaste kosten van uw transporten.

Dit vindt u misschien ook wel interessant:

Waarom lege ritten tegenwoordig eigenlijk niet meer moeten voorkomen

Transportconsolidatie in industrie & handel

Serie 'Keurmerken & certificaten': HACCP, ISO 22000 en ATP

 

Ontvang relevante artikelen, waardevolle trends en exclusieve verslagen van logistiek experts!

 

Nieuwsbrief aanmelden

Pop-up image - Logistic
Logistieke trends en ontwikkelingen ontvangen?

Krijg de laatste logistieke trends en ontwikkelingen direct in uw mailbox. Profiteer daarnaast als eerste van de nieuwste productupdates.

top